Tag: White Helmets

Saving Syria’s Children: How the BBC are embedding their journalists with Jihadist groups in Syria

By Daniel Margrain

For many years I have been following Robert Stuart’s exhaustive and detailed exposition of the BBC Panorama documentary Saving Syria’s Children that highlighted the aftermath of an alleged incendiary bomb attack on the playground of the Urm al-Kubra school near Aleppo in Syria.

The BBC team comprising reporter, Ian Pannell and cameraman, Darren Conway (who coincidentally were inside Syria when the alleged attack happened), reported on, and filmed, the incoming casualties arriving at the Atareb hospital on 26 August 2013. The footage formed the basis of the documentary.

Staged

Stuart contends that the filmed sequences were largely, if not entirely, staged. Scenes from the documentary were shown as part of a brief BBC News at Ten broadcast report by Pannell and Conway which contained harrowing scenes of teenage boys and young men, their skin apparently in tatters, racing into what the report describes as “a basic hospital funded by handouts” to be treated for burns.

In one particularly disturbing scene a tableau of young men writhe, drool and groan, seemingly in great distress. What is particularly striking about the scene, are the actions of the central figure, Mohammed Asi, who looks directly into the camera for several moments before raising his arm, at which point the group around him instantly became animated before moaning in unison.

Other anomalies include:

  • Conflicting and contradictory claims.
  • A “victim” who appeared to be grinning.
  • Implausible demeanours of alleged victims.
  • Questionable authenticity of the alleged burns to victims by experienced doctors.
  • Apparent choreographed behaviour.
  • Unconvincing injuries.
  • Testimonies that challenge the BBC version of events.

All of the anomalies and contradictions highlighted call into question the authenticity of the entire alleged attack.

Doctors & weapons

Saving Syria’s Children also referenced to two British female doctors, Rola Hallam a ‘volunteer’ executive for the ‘charity’ Hand-in-Hand-for Syria (recently rebranded as Hand in Hand for Aid and Development) and (former?) BBC TV presenter, Saleyha Ahsan, an ex-captain in the British Army Medical Corps. The former’s father, Dr Mousa al-Kurdi, is a senior Syrian opposition member.

Atareb Hospital’s self-proclaimed, Medical Director, Abdulrahman Obied, was filmed alongside Dr Rola Hallam. In a blog article, Stuart showed that Abdulrahman’s younger brother, Iessa Obied, posted on Facebook numerous images of himself posing with an array of weapons.

All of this information was hidden from the public by the BBC.

Safe passage

More recently, Stuart has alleged, convincingly, that BBC licence fee money was used to ensure the safe passage of Pannell and Conway and that the film-makers were given protection by the ISIS-affiliated Salafist terror group, Ahrar al-Sham.

According to Stuart:

“The award-winning team of reporter Ian Pannell and cameraman Darren Conway OBE were embedded with jihadi group Ahrar al-Sham which, according to Human Rights Watch, had three weeks earlier worked alongside Islamic State (IS) and al-Qaeda affiliate Jabhat al-Nusra as one of the key fundraisers, organizers, planners, and executors of an attack in which at least 190 civilians were killed and over 200 were kidnapped.”

Furthermore, in the midst of the crisis, Stuart produced evidence that “Conway filmed, at close quarters, an ambulance plainly bearing the ISIS logo, along with its militarily attired and armed occupants.”

Concerns

This prompted Stuart to report  Pannell and Conway’s flagrant abuse of their positions as professional BBC journalists to the National Counter Terrorism Security Office on the grounds that:

“the named individuals apparently established a business relationship with members of a jihadi group with links to al-Qaeda and ISIS in Syria in August 2013.”

In a January 2018 blog piece, Stuart mooted the possibility of a connection between the alleged incendiary attack and the then incipient White Helmets. The researcher confirmed the veracity of this assertion in a follow-up article where he demonstrated that senior White Helmets members were present at Atareb Hospital on this date.

Stuart outlined the above issues to his constituency MP, Shadow Defense Secretary, Emily Thornberry, and opposition leader, Jeremy Corbyn but neither have addressed any of his legitimate concerns.

Sham

The researcher has also presented his findings in open public forums on numerous occasions and the BBC have been informed of an award-winning U.S online magazine’s description of Saving Syria’s Children as “a sham.”

Despite this, neither Stuart nor the said U.S online magazine, have been threatened by the BBC with any injunctions which would almost certainly have been the case had the allegations or claims been false.

The controversy that surrounds Saving Syria’s Children and the BBCs connections to Islamist terrorist groups, including the White Helmets, adds fuel to the fire of those independent researchers and journalists who posit that mainstream coverage of the current turmoil in Syria is emblematic of the corporate media’s systematic war propaganda against the Syrian government of Bashar-al-Assad.

It is clear that the BBC not only colluded in the production of false UK government propaganda intended to influence a vote in parliament to commit British troops to Syria in yet another illegal war, but that they did so by engaging in a sophisticated and well-planned series of events. This involved the active participation, not only of Islamist terrorists and their sympathizers, but the embedding of its journalists.

Conclusion

As the decline in traditional forms of media begins to take hold, the notion of the documentary as a sophisticated form of war propaganda, is increasingly being sold as a the new form of communication to the public. Indeed, Saving Syria’s Children must be seen in the context of the 2018 Oscar-nominated, emotionally charged propaganda documentary Last Men in Aleppo.

The willingness of the BBC to overtly fund and directly produce war propaganda would appear to be a first for the corporation. Their actions are not only inexcusable, but they have the potential to pose a serious risk to national security and to further undermine what little remains of the trust the public has in the corporation’s ability to report accurately and objectively on issues of national importance.

Robert Stuart contacted Jeremy Corbyn, requesting the need for a public investigation into Saving Syria’s Children. That time has now come.

Please make a small donation

If you’ve enjoyed reading this or another posting, please consider making a donation, no matter how small. I don’t make any money from my work, and I’m not funded. You can help continue my research and write independently.… Thanks!


Donate Button with Credit Cards

Masters of war: How the corporate media deceive the public

By Daniel Margrain

Mainstream <b>Media</b> <b>Lies</b> About Charleston, Guns & Racism With ...

In September, 2016, UK Foreign Secretary, Boris Johnson, effectively announced that the British government had channeled £2.3 billion in support of propaganda campaigns in Syria of which charities and NGOs like Hand in Hand, the Syria Campaign and the funding of terrorist mercenary forces, are an integral part.

It has been noted that the British Foreign and Commonwealth Office (FCO), working with the Ministry of Defence (MoD), the Home Office and the Prime Minister’s Office, formed contracts companies for the express purpose of creating ‘targeted information’.

The means by which this is achieved is through the production of videos, photos, military reports, radio broadcasts, print products and social media posts branded with the logos of fighting groups. One of the most prominent of the groups allegedly overseen by the MoD, are the White Helmets, who Johnson named, and whose members are affiliated to Islamist terrorist groups.

The corporate mainstream media are failing in their duty to reveal what the true foreign policy objectives of Johnson and his government are in Syria and the wider middle east region, nor have elite corporate journalists critically evaluated their own integration within the state apparatus.

By acting as echo chambers for Western imperial power, the role of the said journalists when reporting on foreign affairs is akin to stenography. Examples include the Telegraph’s reaction to the Houla massacre of May 25, 2012 which cast Syria into the ‘civil war’ and the widespread misrepresentation of the UN report into the Ghouta chemical attack of August 21, 2013.

Then there has been the rush to judgement by Guardian and New York Times journalists in relation to the alleged April 4, 2017 sarin attack in the Syrian town of Khan Seikhoun, and the media’s failure to follow-up on allegations made by investigative journalist, Seymour Hersh, that the CIA, with the support of M16, was responsible for ensuring the transportation of arms by Islamist groups from Libya to Syria.

The BBC Panorama documentary, Saving Syria’s Children, Channel 4 News, Up Close With the Rebels and the fake The Caesar Torture Photos story,  illustrate the extent to which the media has attempted to disorientate the public. These examples of ‘news’ functioning as propaganda in the service of power in relation to Syria, however, represent the tip of a huge iceberg.

Independent researcher and investigative journalist, Vanessa Beeley, has meticulously documented numerous occasions where the BBC and Channel 4 News have relied solely on unsubstantiated and biased Syrian opposition ‘rebel’ sources for its reports, and where dissenters of the official narrative have been smeared and abused by Guardian journalists simply for asking ‘difficult’ questions.

Moreover, the heavy reliance on what were clearly fake reports by al-Jazeera and CNN,  intended to sway public opinion in support of foreign intervention in Syria, adds fuel to the fire of those who accuse the elite media of being nothing more than conduits for  state power when it comes to their reporting of foreign affairs that involves the interests of the imperialist nations and their proxies.

Recent reports of protests throughout Iran, which investigative journalist Nafeez Ahmed stated were fomented by the U.S State Department, are the consequence of harsh U.S economic sanctions of the sort used against Iraq and Syria. But this kind of ’cause and effect’ analysis is totally absent from mainstream news reportage. In short, the inability of elite journalists to report critically on foreign affairs which have the potential to cast the empire in a bad light, is indicative of a democratic deficit.

This is reflected in the highly concentrated nature of media ownership. Writer Tom London points out that almost 48% of the combined print and online press is owned by just two billionaires – Rothermere and Murdoch – and 75.1% is owned by just six billionaires. These media barons have shared economic interests with the military and political establishment that perpetual war helps facilitate. The securing of these narrow interests are antithetical to the notion of a fair, free and open media.

Author Ed Jones points to other factors that are symptomatic of the lack of democracy at the heart of the media system. These include its domination by privately-educated white men, the politicisation of sources and the manipulation of the press by the intelligence services.

The billionaire media barons understand the importance, not only of spending huge amounts of money on advertising and public relations, but also of employing ‘liberal-left’ journalists whose apparent principal role is to function as ‘gate-keepers’ for established power. Indeed, what John Pilger referred to as “counterfeit journalism” in which “the surface of events is not disturbed”, is central to the ability of the media barons to engineer the public’s consent.

As Jones points out, it’s the billionaires who own the press that set the news agenda. The BBC, who are among the forefront of news agenda-setting media in the UK, play a particularly pernicious role in the propaganda process by amplifying it due to their reputation for alleged impartiality.

However, the central role of the British state broadcaster is to spread ‘British values’ to a global market in much the same way the U.S government spends hundreds of millions annually on outfits like RFE/RL in order to spread ‘American values’.

In other words, the default position of the British state broadcaster is their false sense of entitlement to report selectively on international affairs in order to protect perceived “British interests”. Thus, embedded journalism that ignores ‘our’ criminality is deemed to be acceptable based on the flawed premise that elected politicians serve the people, and that it is the task of the BBC to support, not undermine, democracy.

The founder of the BBC, Lord Reith, was more honest in his assessment of the structural bias of the media, the BBCs role within it, and its relationship to the elite political-media class: “[The establishment] know they can trust us not to be really impartial”, he said.

The recent willingness by the BBC to offer an uncritical platform to the head of the CIA is an example of the corporations dual function role as purveyor of state propaganda in which both Westminster and Washington benefit. Apparently, propaganda only becomes a “problem” when Russia’s state broadcaster, Russia Today (RT), are themselves accused of actively promoting it.

As historian Mark Curtis pointed out, the simple truth is elites do not believe the public has a right to know what is being done in their name. The questioning of prevailing narratives leads critics open to smears and abuse. In relation to Syria, Louis Allday posited that to express “even a mildly dissenting opinion … has seen many people ridiculed and attacked [by liberal-left journalists] … These attacks are rarely, if ever, reasoned critiques of opposing views”.

Please make a small donation

If you’ve enjoyed reading this or another posting, please consider making a donation, no matter how small. I don’t make any money from my work, and I’m not funded. You can help continue my research and write independently.… Thanks!


Donate Button with Credit Cards

Saving Syria’s Children: Was BBC license fee money used to support an Islamist terror group protection-racket?

By Daniel Margrain

  In Saving Syria’s Children the logo of Salafist terror group, Ahrar al-Sham, is visible on the front of one the vehicles in Pannell and Conway’s security convoy (Source: Robert Stuart).

For many years I have been following Robert Stuart’s exhaustive and detailed exposition of the possible fabrications behind the infamous BBC Panorama documentary ‘Saving Syria’s Children’. The documentary was made in response to the alleged dropping of an incendiary bomb containing a “napalm-type” substance on the playground of the Urm al-Kubra school near Aleppo.

The BBC team comprising reporter, Ian Pannell and cameraman, Darren Conway were inside Syria when the alleged attack happened. They reported on, and filmed, the incoming casualties arriving at the Atareb hospital on 26 August 2013. The footage formed the basis of the documentary.

Stuart contends that the filmed sequences were largely, if not entirely, staged. Scenes from the documentary were shown as part of a brief BBC News at Ten broadcast report by Pannell and Conway which contained harrowing scenes of teenage boys and young men, their skin apparently in tatters, racing into what the report describes as “a basic hospital funded by handouts” to be treated for burns. In one particularly disturbing scene a tableau of young men writhe, drool and groan, seemingly in great distress.

My first impression after having seen the film was that it was contrived and staffed by actors. What initially led me to this conclusion were the actions of the central figure, Mohammed Asi, who looked directly into the camera for several moments before raising his arm, at which point the group around him instantly became animated before moaning in unison.

Many other anomalies and contradictions too numerous to mention here in detail were evident throughout the Panorama documentary and the related reports. These included:

– Conflicting and contradictory accounts.

– A “victim” who appeared to be grinning.

– Implausible demeanours of alleged victims.

– Questions as to the authenticity of the alleged burns to victims by experienced doctors.

– Apparent choreographed behaviour.

– Unconvincing injuries.

– Testimonies that challenged the BBC version of events.

I attended Robert Stuart’s most recent public presentation of his findings in London which can be viewed here

Saving Syria’s Children made reference to two British female doctors, Rola Hallam a ‘volunteer’ for the ‘charity’ Hand-in-Hand-for Syria, and (former?) BBC TV presenter, Saleyha Ahsan.

Dr Rola’s father, Dr Mousa al-Kurdi, is a senior Syrian opposition member, while her on-site colleague, Dr Ahsan, is a former captain in the British Army Medical Corps. All of this information was hidden from the public by the BBC.

The British state broadcaster has not addressed any of the legitimate issues raised by Stuart. All of the anomalies and contradictions highlighted call into question the authenticity of the entire alleged attack.

The researcher has presented his findings in open public forums on numerous occasions and has not been threatened, legally, with any injunctions or forms of legal redress which would almost certainly have been the case had the allegations been false.

Most recently, Stuart has argued, convincingly, that Pannell and Conway were given protection by the ISIS-affiliated Salafist terror group, Ahrar al-Sham. On 22 November, 2017, Stuart reported the activities of Pannell and Conway – that amounted to colluding with executioners – to Britain’s National Counter Terrorism Security Office.

Not only is it shocking that the British public helped fund the production of anti-Syrian government propaganda in the form of Saving Syria’s Children, but that they also inadvertently helped support an Islamist terrorist protection racket to enable this to happen.

It appears to be increasingly clear that BBC licence fee money was used to allow the safe passage of Pannell and Conway to and from the location where Saving Syria’s Children was being filmed.

The actions of the BBC are not only inexcusable, but they have the potential to pose a serious risk to national security and to further undermine what little remains of the trust the public has in the national state broadcaster to report accurately and objectively on issues of national importance.

It is clear that the BBC not only colluded in the production of false UK government propaganda intended to influence a vote in parliament to commit British troops to Syria in yet another illegal war, but that they did so by engaging in a sophisticated and well-planned series of events that involved the active participation of Islamist terrorists and their sympathizers.

While the UK foreign office and high-ranking government ministers are eager to publicly condemn terrorist atrocities committed against UK citizens on British soil, what has not been widely acknowledged is the extent to which the British state is complicit in furthering the terrorists objectives in Syria. This has serious potential implications for all UK citizens in terms of helping to facilitate ‘blow-back’ on the streets of our towns and cities.

Evidence produced from independent journalists like Vanessa Beeley, Eva Bartlett and others who have exposed the nefarious activities of UK-funded ‘humanitarian’ organisations like the White Helmets and Hand in Hand, add to accusation that the role of the BBC is that of a propaganda conduit for UK imperial power in the countries these groups operate. After having studied Robert Stuart’s analysis in detail, it is difficult to arrive at any other conclusion.

If you’ve enjoyed reading this or another posting, please consider making a donation, no matter how small. I don’t make any money from my work, and I’m not funded. You can help continue my research and write independently.… Thanks!

 

Donate Button with Credit Cards

The Real Syria Story

By Daniel Margrain

Image

Roth, and by extension Human Rights Watch, further discredits whatever vestiges of impartiality he and HRW might have had with inane tweets such as “Douma market killings show how Assad chooses to fight this war: deliberately against civilians,” (@KenRoth, Aug 16), an obviously biased, and utterly unsubstantiated allegation. Roth could have absolutely no knowledge of either the identities of the dead, or the Syrian government’s motives, when he released the tweet the same day as the attack. He reveals himself here to be little more than a lackey for imperialism, a war hawk masquerading as a human rights defender.” [citation from: The Douma Market Attack: a Fabricated Pretext for Intervention?]

Hand in Hand for Syria:

The UK Charity Commission’s website states that Hand in Hand for Syria exists for “the advancement of health or saving lives”.  Until July 2014 the Facebook banner of Hand in Hand’s co-founder and chairman Faddy Sahloul read “WE WILL BRING ASSAD TO JUSTICE; NO MATTER WHAT LIVES IT TAKES, NO MATTER HOW MUCH CATASTROPHE IT MAKES”.  The image was removed shortly after it was commented on publicly. Also on Hand in Hand’s executive team is Dr Rola Hallam, one of the two medics featured in ‘Saving Syria’s Children’.

On 30 August 2013, the day after the BBC’s initial report on the alleged Aleppo incendiary bomb attack, Dr Hallam appeared on BBC’s Newsnight programme expressing her profound disappointment at parliament’s rejection of a military strike against Syria. Dr Hallam’s father is Dr. Mousa al-Kurdi.  According to a 2013 article by Dr Saleyha Ahsan – the other Hand in Hand for Syria volunteer medic featured in ‘Saving Syria’s Children’ – Dr al-Kurdi is “involved politically with the Syrian National Council”.” [citation from: UK Charity Which Shares Syrian Opposition “Aims and Objectives” Benefits from Alan Kurdi Tragedy]

“The Syria Campaign”:

The Syria Campaign, begun in spring 2014, is managed by Anna Nolan, who grew up in northern Ireland and has very likely never been to Syria. In addition to promoting the White Helmets,  Syria Campaign promotes a new social media campaign called “Planet Syria”. It features emotional pleas for the world to take notice of Syria in another thinly veiled effort pushing for foreign intervention and war. According to their website, The Syria Campaign received start-up funding from the foundation of Ayman Asfari, a billionaire who made his money in the oil and gas services industry. …One of their first efforts was to work to prevent publicity and information about the Syrian Presidential Election of June 2014.

Accordingly, “The Syria Campaign” pressured Facebook to remove advertisements or publicity about the Syrian election.  Since then Syria Campaign has engineered huge media exposure and mythology about their baby, the “White Helmets” using all sorts of social and traditional media. The campaigns are largely fact free. For example, the Syrian election was dismissed out of hand by them and John Kerry but taken seriously by many millions of Syrians.” [citation from: Seven Steps of Highly Effective Manipulators White Helmets, Avaaz, Nicholas Kristof and Syria No Fly Zone]

White Helmets/”Syrian Civil Defence

This organization is highly publicized as civilian rescue workers in Syria but in reality is a project created by the UK and USA. Training of civilians in Turkey has been overseen by former British military officer and current contractor, James Le Mesurier. Promotion of the programme is done by “The Syria Campaign”supported by the foundation of billionaire Ayman Asfari. The White Helmets is clearly a public relations project…who work in areas of Aleppo and Idlib controlled by Nusra (al-Qaida). White Helmets primary function is propaganda. Their role is to demonize the Assad government and encourages direct foreign intervention.

A White Helmet leader wrote a Washington Post editorial and are also very active on social media with presence on Twitter, Facebook etc.  According to their website, contact to the group is made by email through The Syria Campaign which underscores the relationship. [citations from: About Those Chlorine Gas Attacks in SyriaSeven Steps of Highly Effective Manipulators White Helmets, Avaaz, Nicholas Kristof and Syria No Fly Zone]. Also see: Who are the White Helmets and what is their role in Syria?

Mayday Rescue 

At the present time Mayday’s sole responsibility appears to be management of the ‘Syrian Civil Defense’ or White Helmets, a supposed first responder organisation staffed by ordinary Syrians, which are in fact an extension of the terrorist groups in Aleppo and Idlib. Their function is to cooperate with the Aleppo Media Center (AMC) in the production of material which shows the White Helmets both as heroes and legitimate authorities on the Syrian conflict on the ground, and the Syrian and Russian governments as war criminals, deliberately targeting hospitals, schools, bakeries, animal shelters etc.

To that end, Mayday is generously funded by the UK, US and other governments, with offices in Amsterdam, Turkey, Jordan and Dubai. As at March 2016 its operational headquarters in Istanbul employs 30 staff, located in the operational centres of Istanbul, South-East Turkey, and has an annual operating budget of US$35,000,000.

Founder James le Mesurier, according to Mayday, “has spent 20 years working in fragile states as a United Nations staff member, a consultant for private companies and the UK Foreign and Commonwealth Office, and as a British Army Officer…Since 2012, James has been working on the Syria crisis where he started the Syrian White Helmets programme in March 2013. In 2014, he founded Mayday Rescue.” (Citation: Barbara McKenzie).

Incostrat

Incostrat was founded by Paul Tilley, who has a similar background to le Mesurier, with experience of both the army and the Foreign Office. His CV on LinkedIn reveals the following:

“2011-12 Director of Strategic Communication (STRATCOM) in the Ministry of Defence for the Middle East and North Africa.
2012-current. Developed and Project managed several multi-million dollar media and communications projects that are at the leading edge of UK and US foreign and security policy objectives in the Middle East.”

Both Incostrat and Mayday Rescue were formally founded in November 2014, according to the LinkedIn profiles of their respective founders, but le Mesurier and Tilley were doing development work 2013 or earlier. The White Helmets first officially appeared on the scene in April 2014, when the BBC assisted in the launching of the brand by producing a documentary on ‘Civil Defence’ in Aleppo, which coincided with the White Helmets appearance on social media.

Incostrat is described by Thierry Meyssen as “a communications company in the service of the jihadist groups. It designed logos, made video clips by portable telephone, and printed brochures for a hundred of these groups, thus giving the impression of a popular uprising against the Republic.”

Meyssen continues:

“Together with the SAS, [Incostrat] made a spectacle of the most important group, Jaysh al-Islam (Army of Islam). Saudi Arabia supplied the tanks which were delivered from Jordan. Uniforms were made in Spain and distributed to the jihadists for an officer promotion ceremony. All this was choreographed and filmed by professionals in order to give the impression that the army was organised like regular forces and was capable of rivaling with the Syrian Arab Army. The idea was planted that this really was a civil war, and yet the images only showed a few hundred extras, most of whom were foreigners.”(Citation: Barbara McKenzie).

The Syrian Observatory for Human Rights

Founded in 2011, SOHR is a UK-based organisation that provides information on the Syrian conflicts to the world’s media. The “Observatory” is run from a terraced house in Coventry, England by Rami Abdulrahman, a three-term convicted criminal in Syria who left that country more than 10 years before the war started, and is openly opposed to the Syrian government.

The Observatory is almost certainly the brainchild of the Foreign Office:

“His funding comes from the European Union and “an unnamed European state,” most likely the UK as he has direct access to former Foreign Minister William Hague, who he has been documented meeting in person on multiple occasions at the Foreign and Commonwealth Office in London. […] it was the British government that first relocated Abdul Rahman to Coventry, England after he fled Syria over a decade ago because of his anti-government activities.” Beau Christensen, Propaganda spin cycle: ‘Syrian Observatory for Human Rights’ is funded by US and UK governments

Although the Observatory is manifestly biased, only showing the conflict from the perspective of the insurgents, and consistently showing the Syrian government in a bad light, the information provided is considered by the corporate media, the United Nations and trusted non-government organisations to be authoritative, and is widely quoted.

Clearly for real journalists, Abdulrahman is a useless, utterly compromised source of information who has every reason to twist reality to suit his admittedly politically-motivated agenda of overthrowing the Syrian government. However, for a propagandist, he is a goldmine. That is why despite the overt conflict of interests, the lack of credibility, the obvious disadvantage of being nearly 3,000 miles away from the alleged subject of his “observations,” the Western media still eagerly laps up his constant torrent of disinformation. (Tony Cartalucci, West’s Syrian Narrative Based on “Guy in British Apartment”) (Citation: Barbara McKenzie).

Media consolidation

Integrated within the almost seamless relationship that exists between the executive of government and the kinds of players outlined above, is an increasingly consolidated corporate media who share with the military and political establishments’ mutual economic interests which war helps facilitate. As author Ed Jones points out, it’s the billionaires who own the press that set the agenda:

“Who owns the media shapes what stories are covered and how they are written about”, he said, adding that, “the UK media has a very concentrated ownership structure, with six billionaires owning and/or having a majority of voting shares in most of the national newspapers.”