Tag: saving syria’s children

Saving Syria’s Children: How the BBC are embedding their journalists with Jihadist groups in Syria

By Daniel Margrain

For many years I have been following Robert Stuart’s exhaustive and detailed exposition of the BBC Panorama documentary Saving Syria’s Children that highlighted the aftermath of an alleged incendiary bomb attack on the playground of the Urm al-Kubra school near Aleppo in Syria.

The BBC team comprising reporter, Ian Pannell and cameraman, Darren Conway (who coincidentally were inside Syria when the alleged attack happened), reported on, and filmed, the incoming casualties arriving at the Atareb hospital on 26 August 2013. The footage formed the basis of the documentary.

Staged

Stuart contends that the filmed sequences were largely, if not entirely, staged. Scenes from the documentary were shown as part of a brief BBC News at Ten broadcast report by Pannell and Conway which contained harrowing scenes of teenage boys and young men, their skin apparently in tatters, racing into what the report describes as “a basic hospital funded by handouts” to be treated for burns.

In one particularly disturbing scene a tableau of young men writhe, drool and groan, seemingly in great distress. What is particularly striking about the scene, are the actions of the central figure, Mohammed Asi, who looks directly into the camera for several moments before raising his arm, at which point the group around him instantly became animated before moaning in unison.

Other anomalies include:

  • Conflicting and contradictory claims.
  • A “victim” who appeared to be grinning.
  • Implausible demeanours of alleged victims.
  • Questionable authenticity of the alleged burns to victims by experienced doctors.
  • Apparent choreographed behaviour.
  • Unconvincing injuries.
  • Testimonies that challenge the BBC version of events.

All of the anomalies and contradictions highlighted call into question the authenticity of the entire alleged attack.

Doctors & weapons

Saving Syria’s Children also referenced to two British female doctors, Rola Hallam a ‘volunteer’ executive for the ‘charity’ Hand-in-Hand-for Syria (recently rebranded as Hand in Hand for Aid and Development) and (former?) BBC TV presenter, Saleyha Ahsan, an ex-captain in the British Army Medical Corps. The former’s father, Dr Mousa al-Kurdi, is a senior Syrian opposition member.

Atareb Hospital’s self-proclaimed, Medical Director, Abdulrahman Obied, was filmed alongside Dr Rola Hallam. In a blog article, Stuart showed that Abdulrahman’s younger brother, Iessa Obied, posted on Facebook numerous images of himself posing with an array of weapons.

All of this information was hidden from the public by the BBC.

Safe passage

More recently, Stuart has alleged, convincingly, that BBC licence fee money was used to ensure the safe passage of Pannell and Conway and that the film-makers were given protection by the ISIS-affiliated Salafist terror group, Ahrar al-Sham.

According to Stuart:

“The award-winning team of reporter Ian Pannell and cameraman Darren Conway OBE were embedded with jihadi group Ahrar al-Sham which, according to Human Rights Watch, had three weeks earlier worked alongside Islamic State (IS) and al-Qaeda affiliate Jabhat al-Nusra as one of the key fundraisers, organizers, planners, and executors of an attack in which at least 190 civilians were killed and over 200 were kidnapped.”

Furthermore, in the midst of the crisis, Stuart produced evidence that “Conway filmed, at close quarters, an ambulance plainly bearing the ISIS logo, along with its militarily attired and armed occupants.”

Concerns

This prompted Stuart to report  Pannell and Conway’s flagrant abuse of their positions as professional BBC journalists to the National Counter Terrorism Security Office on the grounds that:

“the named individuals apparently established a business relationship with members of a jihadi group with links to al-Qaeda and ISIS in Syria in August 2013.”

In a January 2018 blog piece, Stuart mooted the possibility of a connection between the alleged incendiary attack and the then incipient White Helmets. The researcher confirmed the veracity of this assertion in a follow-up article where he demonstrated that senior White Helmets members were present at Atareb Hospital on this date.

Stuart outlined the above issues to his constituency MP, Shadow Defense Secretary, Emily Thornberry, and opposition leader, Jeremy Corbyn but neither have addressed any of his legitimate concerns.

Sham

The researcher has also presented his findings in open public forums on numerous occasions and the BBC have been informed of an award-winning U.S online magazine’s description of Saving Syria’s Children as “a sham.”

Despite this, neither Stuart nor the said U.S online magazine, have been threatened by the BBC with any injunctions which would almost certainly have been the case had the allegations or claims been false.

The controversy that surrounds Saving Syria’s Children and the BBCs connections to Islamist terrorist groups, including the White Helmets, adds fuel to the fire of those independent researchers and journalists who posit that mainstream coverage of the current turmoil in Syria is emblematic of the corporate media’s systematic war propaganda against the Syrian government of Bashar-al-Assad.

It is clear that the BBC not only colluded in the production of false UK government propaganda intended to influence a vote in parliament to commit British troops to Syria in yet another illegal war, but that they did so by engaging in a sophisticated and well-planned series of events. This involved the active participation, not only of Islamist terrorists and their sympathizers, but the embedding of its journalists.

Conclusion

As the decline in traditional forms of media begins to take hold, the notion of the documentary as a sophisticated form of war propaganda, is increasingly being sold as a the new form of communication to the public. Indeed, Saving Syria’s Children must be seen in the context of the 2018 Oscar-nominated, emotionally charged propaganda documentary Last Men in Aleppo.

The willingness of the BBC to overtly fund and directly produce war propaganda would appear to be a first for the corporation. Their actions are not only inexcusable, but they have the potential to pose a serious risk to national security and to further undermine what little remains of the trust the public has in the corporation’s ability to report accurately and objectively on issues of national importance.

Robert Stuart contacted Jeremy Corbyn, requesting the need for a public investigation into Saving Syria’s Children. That time has now come.

Please make a small donation

If you’ve enjoyed reading this or another posting, please consider making a donation, no matter how small. I don’t make any money from my work, and I’m not funded. You can help continue my research and write independently.… Thanks!


Donate Button with Credit Cards

Masters of war: How the corporate media deceive the public

By Daniel Margrain

Mainstream <b>Media</b> <b>Lies</b> About Charleston, Guns & Racism With ...

In September, 2016, UK Foreign Secretary, Boris Johnson, effectively announced that the British government had channeled £2.3 billion in support of propaganda campaigns in Syria of which charities and NGOs like Hand in Hand, the Syria Campaign and the funding of terrorist mercenary forces, are an integral part.

It has been noted that the British Foreign and Commonwealth Office (FCO), working with the Ministry of Defence (MoD), the Home Office and the Prime Minister’s Office, formed contracts companies for the express purpose of creating ‘targeted information’.

The means by which this is achieved is through the production of videos, photos, military reports, radio broadcasts, print products and social media posts branded with the logos of fighting groups. One of the most prominent of the groups allegedly overseen by the MoD, are the White Helmets, who Johnson named, and whose members are affiliated to Islamist terrorist groups.

The corporate mainstream media are failing in their duty to reveal what the true foreign policy objectives of Johnson and his government are in Syria and the wider middle east region, nor have elite corporate journalists critically evaluated their own integration within the state apparatus.

By acting as echo chambers for Western imperial power, the role of the said journalists when reporting on foreign affairs is akin to stenography. Examples include the Telegraph’s reaction to the Houla massacre of May 25, 2012 which cast Syria into the ‘civil war’ and the widespread misrepresentation of the UN report into the Ghouta chemical attack of August 21, 2013.

Then there has been the rush to judgement by Guardian and New York Times journalists in relation to the alleged April 4, 2017 sarin attack in the Syrian town of Khan Seikhoun, and the media’s failure to follow-up on allegations made by investigative journalist, Seymour Hersh, that the CIA, with the support of M16, was responsible for ensuring the transportation of arms by Islamist groups from Libya to Syria.

The BBC Panorama documentary, Saving Syria’s Children, Channel 4 News, Up Close With the Rebels and the fake The Caesar Torture Photos story,  illustrate the extent to which the media has attempted to disorientate the public. These examples of ‘news’ functioning as propaganda in the service of power in relation to Syria, however, represent the tip of a huge iceberg.

Independent researcher and investigative journalist, Vanessa Beeley, has meticulously documented numerous occasions where the BBC and Channel 4 News have relied solely on unsubstantiated and biased Syrian opposition ‘rebel’ sources for its reports, and where dissenters of the official narrative have been smeared and abused by Guardian journalists simply for asking ‘difficult’ questions.

Moreover, the heavy reliance on what were clearly fake reports by al-Jazeera and CNN,  intended to sway public opinion in support of foreign intervention in Syria, adds fuel to the fire of those who accuse the elite media of being nothing more than conduits for  state power when it comes to their reporting of foreign affairs that involves the interests of the imperialist nations and their proxies.

Recent reports of protests throughout Iran, which investigative journalist Nafeez Ahmed stated were fomented by the U.S State Department, are the consequence of harsh U.S economic sanctions of the sort used against Iraq and Syria. But this kind of ’cause and effect’ analysis is totally absent from mainstream news reportage. In short, the inability of elite journalists to report critically on foreign affairs which have the potential to cast the empire in a bad light, is indicative of a democratic deficit.

This is reflected in the highly concentrated nature of media ownership. Writer Tom London points out that almost 48% of the combined print and online press is owned by just two billionaires – Rothermere and Murdoch – and 75.1% is owned by just six billionaires. These media barons have shared economic interests with the military and political establishment that perpetual war helps facilitate. The securing of these narrow interests are antithetical to the notion of a fair, free and open media.

Author Ed Jones points to other factors that are symptomatic of the lack of democracy at the heart of the media system. These include its domination by privately-educated white men, the politicisation of sources and the manipulation of the press by the intelligence services.

The billionaire media barons understand the importance, not only of spending huge amounts of money on advertising and public relations, but also of employing ‘liberal-left’ journalists whose apparent principal role is to function as ‘gate-keepers’ for established power. Indeed, what John Pilger referred to as “counterfeit journalism” in which “the surface of events is not disturbed”, is central to the ability of the media barons to engineer the public’s consent.

As Jones points out, it’s the billionaires who own the press that set the news agenda. The BBC, who are among the forefront of news agenda-setting media in the UK, play a particularly pernicious role in the propaganda process by amplifying it due to their reputation for alleged impartiality.

However, the central role of the British state broadcaster is to spread ‘British values’ to a global market in much the same way the U.S government spends hundreds of millions annually on outfits like RFE/RL in order to spread ‘American values’.

In other words, the default position of the British state broadcaster is their false sense of entitlement to report selectively on international affairs in order to protect perceived “British interests”. Thus, embedded journalism that ignores ‘our’ criminality is deemed to be acceptable based on the flawed premise that elected politicians serve the people, and that it is the task of the BBC to support, not undermine, democracy.

The founder of the BBC, Lord Reith, was more honest in his assessment of the structural bias of the media, the BBCs role within it, and its relationship to the elite political-media class: “[The establishment] know they can trust us not to be really impartial”, he said.

The recent willingness by the BBC to offer an uncritical platform to the head of the CIA is an example of the corporations dual function role as purveyor of state propaganda in which both Westminster and Washington benefit. Apparently, propaganda only becomes a “problem” when Russia’s state broadcaster, Russia Today (RT), are themselves accused of actively promoting it.

As historian Mark Curtis pointed out, the simple truth is elites do not believe the public has a right to know what is being done in their name. The questioning of prevailing narratives leads critics open to smears and abuse. In relation to Syria, Louis Allday posited that to express “even a mildly dissenting opinion … has seen many people ridiculed and attacked [by liberal-left journalists] … These attacks are rarely, if ever, reasoned critiques of opposing views”.

Please make a small donation

If you’ve enjoyed reading this or another posting, please consider making a donation, no matter how small. I don’t make any money from my work, and I’m not funded. You can help continue my research and write independently.… Thanks!


Donate Button with Credit Cards

Are the ‘liberal’ media betraying the people of the middle east?

By Daniel Margrain

 

Fake images about Aleppo circulate on social media

In this article I will argue that the corporate mainstream media uncritically promulgate regime change narratives in the middle east that coincide with the interests of Western imperial power whose latest goal is the removal of president Bashar- al-Assad from power. As with Iraq, this goal preceded the stated justifications which were retrofitted to an act of aggression.

In 2011, Time reporter, Rania Abouzeid, announced the March 4 and 5, “Day of Rage” against the Syrian president, which was intended as an invocation to the masses in Syria to rise up against their “brutal dictator”. However,  the planned action ended up a complete failure.

At this stage, the empire pinned its hopes on the fact that the culmination of eight years of crippling U.S-led economic sanctions would be sufficient enough a catalyst for mass protests against the Assad government. However, the said sanctions had the reverse affect. On the March 29, 2011, tens of thousands of Syrians gathered at Central Bank Square in Damascus in support of their president.

Nevertheless, the pro-government rally was inaccurately portrayed in the Western media as an anti-government demonstration. The Guardian, for instance, reported the rally, not as a celebration, but as a “military crackdown [by the state] against civilians.”

A year later, on March 27, 2012, president Assad accepted in good faith the six-point Annan peace plan which was ostensibly intended to secure a diplomatic solution to end the growing violence in the country that escalated on March 17, 2011 in the Syrian-Jordanian town of Daraa.

The mainstream media collectively failed in their duty to report the fact the imperial powers reneged on their obligations. To my knowledge, not a single prominent journalist brought to the public’s attention that the U.S and its allies broke their “crystal-cut commitment” to stop aiding rebel fighters which was an integral part of the agreement between the respective parties.

The jihadists continued to rain shells down on the cities of Hama and Homs despite Syria’s commitment that it would abide by the terms of the ceasefire on the condition that the West stop arming the rebels.

That the Western imperial powers have shown no intention of reaching a genuine peaceful outcome to the regional mess they instigated, has never been the preferred media narrative. In Iraq, for example, the evidence that NATO did everything they could to obstruct a peaceful resolution in the country is overwhelming but, to my knowledge, has not been reported as such.

The same can be said of Libya. According to the text of UNSCR 1973, the aim was to facilitate dialogue between the various factions in the country. But this was rendered absurd by the subsequent rejection by the West of proposals put forward by the African Union.

So why wasn’t this reported?

A rare voice of dissent was Seumas Milne who observed:

“If stopping the killing had been the real aim, NATO states would have backed a ceasefire and a negotiated settlement, rather than repeatedly vetoing both.”

This is not a theoretical point. NATO flatly rejected all ceasefire and peace proposals in Libya and demanded that Gaddafi “step down” in much the same way they demanded it of Assad in Syria. The motives of the imperial powers and their proxies in the middle east are characterized as benign. But this is an illusion.

The fomenting of war and chaos in Iraq and Libya by the U.S and its allies, from which spawned al-Qaida and ISIS, are the same forces that are tearing Syria and, at the time of writing, Iran apart. Recent reports of widespread protests throughout the latter are the consequence of U.S economic sanctions of the kind used against Iraq and Syria. As journalist Nafeez Ahmed reported, the said protests were fomented by the U.S State Department.

Iran is being punished for fighting Western-backed jihadists and standing in the way of US-Israeli hegemony in the region. But it’s unlikely the public would be able to reach this conclusion by reading the so-called progressive liberal press.

The BBC Panorama documentary, Saving Syria’s Children, Channel 4 News, Up Close With the Rebels and The Caesar Torture Photos represent far more overt attempts at disorientating the public. The former, in particular, is arguably the greatest single piece of state-sanctioned propaganda to have been produced anywhere in the world.

By repeating the propaganda of Western governments, the media have consistently acted as stenographers. Examples include the Telegraph’s reaction to the Houla massacre of May 25, 2012 which cast Syria into the ‘civil war’ of the Wests making, and the widespread misrepresentation of the UN report into the Ghouta chemical attack of August 21, 2013.

One day after the attack, a Guardian editorial claimed there was not “much doubt” who was to blame for the incident, as it simultaneously assailed its readers with commentary on the West’s “responsibility to protect”.

Journalist Jonathan Freedland’s reaction in the Guardian to the alleged chemical attack on April 4, 2017 in the Syrian town of Khan Seikhoun, was a virtual carbon copy of the papers reaction to Ghouta almost four years previously.

Freedland wrote a day after the incident:

“We almost certainly know who did it. Every sign points to the regime of Bashar al-Assad.”

What these ‘signs’ are were not specified in the article.

Freedland’s rush to judgement, was similarly adopted by George Monbiot. On Twitter (April 7, 2017) the writer claimed:

“We can be 99% sure the chemical weapons attack came from Syrian govt.”

Three days later, media analysts Media Lens challenged Monbiot by citing the views of two former UN weapons inspectors, both of whom contradicted Monbiot’s assertion. “What do you know that Hans Blix and Scott Ritter don’t know?”, inquired the analysts. Monbiot failed to reply.

Conclusion

Corporate mainstream journalism is predicated on sustaining the illusion that ‘progressive’ writers fundamentally challenge the status quo. The reality is, if journalists in highly influential positions really posed a threat to established power, they wouldn’t be in the positions they are in.

As Upton Sinclair famously remarked:

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”

Thus, highly paid corporate journalists are akin to gatekeepers. Their role is to manipulate public opinion in the service of power rather than to fundamentally challenge it.

One of the key signs of a healthy democracy is the extent to which both the state and corporate media encourage a genuine diversity of opinions and the conditions for alternative narratives to flourish. On both counts, the mainstream corporate media have failed not only the Syrian’s but the people of Iraq, Libya and Iran.

The inability of corporate journalists to report truthfully, is indicative of a structural and systematic media bias. Its highly concentrated nature has resulted in a sustained narrative of misinformation, deceptions and outright lies.

If you’ve enjoyed reading this or another posting, please consider making a donation, no matter how small. I don’t make any money from my work, and I’m not funded. You can help continue my research and write independently.… Thanks!


Donate Button with Credit Cards

Saving Syria’s Children: Was BBC license fee money used to support an Islamist terror group protection-racket?

By Daniel Margrain

  In Saving Syria’s Children the logo of Salafist terror group, Ahrar al-Sham, is visible on the front of one the vehicles in Pannell and Conway’s security convoy (Source: Robert Stuart).

For many years I have been following Robert Stuart’s exhaustive and detailed exposition of the possible fabrications behind the infamous BBC Panorama documentary ‘Saving Syria’s Children’. The documentary was made in response to the alleged dropping of an incendiary bomb containing a “napalm-type” substance on the playground of the Urm al-Kubra school near Aleppo.

The BBC team comprising reporter, Ian Pannell and cameraman, Darren Conway were inside Syria when the alleged attack happened. They reported on, and filmed, the incoming casualties arriving at the Atareb hospital on 26 August 2013. The footage formed the basis of the documentary.

Stuart contends that the filmed sequences were largely, if not entirely, staged. Scenes from the documentary were shown as part of a brief BBC News at Ten broadcast report by Pannell and Conway which contained harrowing scenes of teenage boys and young men, their skin apparently in tatters, racing into what the report describes as “a basic hospital funded by handouts” to be treated for burns. In one particularly disturbing scene a tableau of young men writhe, drool and groan, seemingly in great distress.

My first impression after having seen the film was that it was contrived and staffed by actors. What initially led me to this conclusion were the actions of the central figure, Mohammed Asi, who looked directly into the camera for several moments before raising his arm, at which point the group around him instantly became animated before moaning in unison.

Many other anomalies and contradictions too numerous to mention here in detail were evident throughout the Panorama documentary and the related reports. These included:

– Conflicting and contradictory accounts.

– A “victim” who appeared to be grinning.

– Implausible demeanours of alleged victims.

– Questions as to the authenticity of the alleged burns to victims by experienced doctors.

– Apparent choreographed behaviour.

– Unconvincing injuries.

– Testimonies that challenged the BBC version of events.

I attended Robert Stuart’s most recent public presentation of his findings in London which can be viewed here

Saving Syria’s Children made reference to two British female doctors, Rola Hallam a ‘volunteer’ for the ‘charity’ Hand-in-Hand-for Syria, and (former?) BBC TV presenter, Saleyha Ahsan.

Dr Rola’s father, Dr Mousa al-Kurdi, is a senior Syrian opposition member, while her on-site colleague, Dr Ahsan, is a former captain in the British Army Medical Corps. All of this information was hidden from the public by the BBC.

The British state broadcaster has not addressed any of the legitimate issues raised by Stuart. All of the anomalies and contradictions highlighted call into question the authenticity of the entire alleged attack.

The researcher has presented his findings in open public forums on numerous occasions and has not been threatened, legally, with any injunctions or forms of legal redress which would almost certainly have been the case had the allegations been false.

Most recently, Stuart has argued, convincingly, that Pannell and Conway were given protection by the ISIS-affiliated Salafist terror group, Ahrar al-Sham. On 22 November, 2017, Stuart reported the activities of Pannell and Conway – that amounted to colluding with executioners – to Britain’s National Counter Terrorism Security Office.

Not only is it shocking that the British public helped fund the production of anti-Syrian government propaganda in the form of Saving Syria’s Children, but that they also inadvertently helped support an Islamist terrorist protection racket to enable this to happen.

It appears to be increasingly clear that BBC licence fee money was used to allow the safe passage of Pannell and Conway to and from the location where Saving Syria’s Children was being filmed.

The actions of the BBC are not only inexcusable, but they have the potential to pose a serious risk to national security and to further undermine what little remains of the trust the public has in the national state broadcaster to report accurately and objectively on issues of national importance.

It is clear that the BBC not only colluded in the production of false UK government propaganda intended to influence a vote in parliament to commit British troops to Syria in yet another illegal war, but that they did so by engaging in a sophisticated and well-planned series of events that involved the active participation of Islamist terrorists and their sympathizers.

While the UK foreign office and high-ranking government ministers are eager to publicly condemn terrorist atrocities committed against UK citizens on British soil, what has not been widely acknowledged is the extent to which the British state is complicit in furthering the terrorists objectives in Syria. This has serious potential implications for all UK citizens in terms of helping to facilitate ‘blow-back’ on the streets of our towns and cities.

Evidence produced from independent journalists like Vanessa Beeley, Eva Bartlett and others who have exposed the nefarious activities of UK-funded ‘humanitarian’ organisations like the White Helmets and Hand in Hand, add to accusation that the role of the BBC is that of a propaganda conduit for UK imperial power in the countries these groups operate. After having studied Robert Stuart’s analysis in detail, it is difficult to arrive at any other conclusion.

If you’ve enjoyed reading this or another posting, please consider making a donation, no matter how small. I don’t make any money from my work, and I’m not funded. You can help continue my research and write independently.… Thanks!

 

Donate Button with Credit Cards

Theresa May’s Mansion House speeches: Is Putin an agent of the British state?

By Daniel Margrain

In Alfred Hitchcock’s classic 1959 film, North By Northwest, Cary Grant plays the part of an advertising executive who inadvertently gets caught up in a web of espionage after he is mistaken for “George Kaplan”, a fictional persona created by a government agency in order to thwart the nefarious activities of a spy, Phillip Vandamm (James Mason).

After reading the transcript of Theresa May’s recent Mansion House speech in which she alluded to the alleged nefarious activities of Vladimir Putin, one might reasonably conclude that real life imitates art and that the Russian leader is a creation of Britain’s secret services.

Hard power

Resplendent with cliches and insubstantial rhetorical flourishes low on substance, May’s projection of hard power harked back to the days of the British Empire in which, as George Galloway famously remarked, “the sun never set because God would never trust the English in the dark”.

May’s vision of a post-Brexit Britain in a globalized world, is marked by ‘humanitarian interventionism’ predicated on military pre-emption, or as one US administration official put it, “pre-emptive retaliation”. Such a foreign policy strategy is one in which the ‘responsibility to protect’ is informed by a notion of imperialist exceptionalism couched in the language of economic liberalism and free markets. This is regarded by the political establishment as the best way to counter (largely imaginary) military threats.

Last years Mansion House speech

Thus, in the tradition of Kipling, May emphasized that the historic role of Britain was to nurture ‘less enlightened’ societies by invoking in them the virtues of neoliberal ‘trickle-down’ economics. This sentiment echoes the substantive part of the Mansion House speech May made this time last year:

“Over our long history, this country has set the template for others to follow”, said May.

The PM continued:

“We demonstrate to the world that we can be the strongest global advocate for free markets and free trade.”

But as income inequality has continued to increase inexorably since last years Mansion House speech, the PM has been left to ponder as to whether ‘trickle-down’ is not really a case of ‘gushing-up’. Regardless, there is scant evidence she intends to do anything about it, preferring instead to regurgitate the requisite caveats:

“There have been downsides to globalisation in recent years, and that – in our zeal and enthusiasm to promote this agenda as the answer to all our ills – we have on occasion overlooked the impact on those closer to home who see these forces in a different light”, said the PM.

May added:

“If we take a step back and look at the world around us, one of the most important drivers becomes clear – the forces of liberalism and globalisation which have held sway in Britain, America and across the Western world for years have left too many people behind.”

But rather than acknowledge that neoliberal ideology is the catalyst for growing inequality, May persists with the illusion that the rules-based international capitalist system on which it is based, represents the solution to the problem:

“Liberalism and globalisation…underpin the rules-based international system that is key to global prosperity and security and which I am clear we must protect and seek to strengthen,” claimed May.

White man’s burden

The alleged merits of a 19th century rules-based liberal system rooted in the Kipling-esque “white man’s burden” notion of modern international relations, was a topic May returned to during her November 13, 2017 speech:

“So as we reach out into the world and write this new chapter in our national history, the task of a global Britain is clear – to defend the rules based international order against irresponsible states that seek to erode it”, said May.

Clearly, the PM had one country in mind as one of the more significant of the worlds “irresponsible states” who she regards as potentially undermining neoliberalism’s global reach:

“The comprehensive new economic partnership we seek will underpin our shared commitment to open economies and free societies in the face of those who seek to undermine them. Chief among those today, of course, is Russia”, said May.

Ratcheting-up

Ratcheting-up Russia’s imaginary threat to Western civilization, May remarked:

“Russia’s illegal annexation of Crimea was the first time since the Second World War that one sovereign nation has forcibly taken territory from another in Europe.”

This simplistic analysis conveniently overlooks the subversive actions of the US in the Ukraine and broader geopolitical and strategic contextual objectives of the Western-led alliance which meant that Putin was left with little option other than to incorporate Crimea in order to attempt to fend off an encroaching NATO.

Also, by limiting her critique to Europe, May ignored the attempts by Britain, France, the US, Israel and Saudi Arabia among others, to destabilize Syria in addition to the US-led coalitions decades-long illegal wars of aggression against the sovereign nations of Iraq and Libya.

May stepped-up the anti-Russian line by reproducing unsubstantiated soundbites against the country. The PM falsely inferred that Russia’s supposed state-run media propaganda is unique to a country whose official enemies constantly use the rhetoric of war against it.

May’s anti-Russian tirade during the latter part of her speech culminated in what were clear threats against Putin – an arrogance akin to that of a 19th century imperial overseer. Seemingly eager to continue justifying the reinforcing of the British industrial-military complex, May added to the fear mongering rhetoric:

“The UK will do what is necessary to protect ourselves, and work with our allies to do likewise”, she said.

That it’s Britain and it’s NATO allies, not Russia, that represents the greatest potential threat to world peace, is unmentionable in mass corporate media parlance.

Weaponising information

Ironically, the Russian state broadcaster, RT, who Theresa May in her speech alluded seeks to “weaponise information…in an attempt to sow discord in the West and undermine our institutions”, revealed the collusion between the Western powers and ISIS. This was a fact that the BBC only began to belatedly acknowledge many years later.

So, as Patrick Henningsen astutely pointed out with an air of sarcasm, using May’s logic, the much maligned Vladimir Putin – who the PM effectively accused of ‘weaponising information’ – is presumably meddling in the BBC?

Another possibility is that he is a double agent, who like the Cary Grant character in North By Northwest, is unknowingly working for the British government. The third, and most likely possibility, is that Theresa May is a hypocrite and liar.

If you’ve enjoyed reading this or another posting, please consider making a donation, no matter how small. I don’t make any money from my work, and I’m not funded. You can help continue my research and write independently.… Thanks!


Donate Button with Credit Cards

The Real Syria Story

By Daniel Margrain

Image

Roth, and by extension Human Rights Watch, further discredits whatever vestiges of impartiality he and HRW might have had with inane tweets such as “Douma market killings show how Assad chooses to fight this war: deliberately against civilians,” (@KenRoth, Aug 16), an obviously biased, and utterly unsubstantiated allegation. Roth could have absolutely no knowledge of either the identities of the dead, or the Syrian government’s motives, when he released the tweet the same day as the attack. He reveals himself here to be little more than a lackey for imperialism, a war hawk masquerading as a human rights defender.” [citation from: The Douma Market Attack: a Fabricated Pretext for Intervention?]

Hand in Hand for Syria:

The UK Charity Commission’s website states that Hand in Hand for Syria exists for “the advancement of health or saving lives”.  Until July 2014 the Facebook banner of Hand in Hand’s co-founder and chairman Faddy Sahloul read “WE WILL BRING ASSAD TO JUSTICE; NO MATTER WHAT LIVES IT TAKES, NO MATTER HOW MUCH CATASTROPHE IT MAKES”.  The image was removed shortly after it was commented on publicly. Also on Hand in Hand’s executive team is Dr Rola Hallam, one of the two medics featured in ‘Saving Syria’s Children’.

On 30 August 2013, the day after the BBC’s initial report on the alleged Aleppo incendiary bomb attack, Dr Hallam appeared on BBC’s Newsnight programme expressing her profound disappointment at parliament’s rejection of a military strike against Syria. Dr Hallam’s father is Dr. Mousa al-Kurdi.  According to a 2013 article by Dr Saleyha Ahsan – the other Hand in Hand for Syria volunteer medic featured in ‘Saving Syria’s Children’ – Dr al-Kurdi is “involved politically with the Syrian National Council”.” [citation from: UK Charity Which Shares Syrian Opposition “Aims and Objectives” Benefits from Alan Kurdi Tragedy]

“The Syria Campaign”:

The Syria Campaign, begun in spring 2014, is managed by Anna Nolan, who grew up in northern Ireland and has very likely never been to Syria. In addition to promoting the White Helmets,  Syria Campaign promotes a new social media campaign called “Planet Syria”. It features emotional pleas for the world to take notice of Syria in another thinly veiled effort pushing for foreign intervention and war. According to their website, The Syria Campaign received start-up funding from the foundation of Ayman Asfari, a billionaire who made his money in the oil and gas services industry. …One of their first efforts was to work to prevent publicity and information about the Syrian Presidential Election of June 2014.

Accordingly, “The Syria Campaign” pressured Facebook to remove advertisements or publicity about the Syrian election.  Since then Syria Campaign has engineered huge media exposure and mythology about their baby, the “White Helmets” using all sorts of social and traditional media. The campaigns are largely fact free. For example, the Syrian election was dismissed out of hand by them and John Kerry but taken seriously by many millions of Syrians.” [citation from: Seven Steps of Highly Effective Manipulators White Helmets, Avaaz, Nicholas Kristof and Syria No Fly Zone]

White Helmets/”Syrian Civil Defence

This organization is highly publicized as civilian rescue workers in Syria but in reality is a project created by the UK and USA. Training of civilians in Turkey has been overseen by former British military officer and current contractor, James Le Mesurier. Promotion of the programme is done by “The Syria Campaign”supported by the foundation of billionaire Ayman Asfari. The White Helmets is clearly a public relations project…who work in areas of Aleppo and Idlib controlled by Nusra (al-Qaida). White Helmets primary function is propaganda. Their role is to demonize the Assad government and encourages direct foreign intervention.

A White Helmet leader wrote a Washington Post editorial and are also very active on social media with presence on Twitter, Facebook etc.  According to their website, contact to the group is made by email through The Syria Campaign which underscores the relationship. [citations from: About Those Chlorine Gas Attacks in SyriaSeven Steps of Highly Effective Manipulators White Helmets, Avaaz, Nicholas Kristof and Syria No Fly Zone]. Also see: Who are the White Helmets and what is their role in Syria?

Mayday Rescue 

At the present time Mayday’s sole responsibility appears to be management of the ‘Syrian Civil Defense’ or White Helmets, a supposed first responder organisation staffed by ordinary Syrians, which are in fact an extension of the terrorist groups in Aleppo and Idlib. Their function is to cooperate with the Aleppo Media Center (AMC) in the production of material which shows the White Helmets both as heroes and legitimate authorities on the Syrian conflict on the ground, and the Syrian and Russian governments as war criminals, deliberately targeting hospitals, schools, bakeries, animal shelters etc.

To that end, Mayday is generously funded by the UK, US and other governments, with offices in Amsterdam, Turkey, Jordan and Dubai. As at March 2016 its operational headquarters in Istanbul employs 30 staff, located in the operational centres of Istanbul, South-East Turkey, and has an annual operating budget of US$35,000,000.

Founder James le Mesurier, according to Mayday, “has spent 20 years working in fragile states as a United Nations staff member, a consultant for private companies and the UK Foreign and Commonwealth Office, and as a British Army Officer…Since 2012, James has been working on the Syria crisis where he started the Syrian White Helmets programme in March 2013. In 2014, he founded Mayday Rescue.” (Citation: Barbara McKenzie).

Incostrat

Incostrat was founded by Paul Tilley, who has a similar background to le Mesurier, with experience of both the army and the Foreign Office. His CV on LinkedIn reveals the following:

“2011-12 Director of Strategic Communication (STRATCOM) in the Ministry of Defence for the Middle East and North Africa.
2012-current. Developed and Project managed several multi-million dollar media and communications projects that are at the leading edge of UK and US foreign and security policy objectives in the Middle East.”

Both Incostrat and Mayday Rescue were formally founded in November 2014, according to the LinkedIn profiles of their respective founders, but le Mesurier and Tilley were doing development work 2013 or earlier. The White Helmets first officially appeared on the scene in April 2014, when the BBC assisted in the launching of the brand by producing a documentary on ‘Civil Defence’ in Aleppo, which coincided with the White Helmets appearance on social media.

Incostrat is described by Thierry Meyssen as “a communications company in the service of the jihadist groups. It designed logos, made video clips by portable telephone, and printed brochures for a hundred of these groups, thus giving the impression of a popular uprising against the Republic.”

Meyssen continues:

“Together with the SAS, [Incostrat] made a spectacle of the most important group, Jaysh al-Islam (Army of Islam). Saudi Arabia supplied the tanks which were delivered from Jordan. Uniforms were made in Spain and distributed to the jihadists for an officer promotion ceremony. All this was choreographed and filmed by professionals in order to give the impression that the army was organised like regular forces and was capable of rivaling with the Syrian Arab Army. The idea was planted that this really was a civil war, and yet the images only showed a few hundred extras, most of whom were foreigners.”(Citation: Barbara McKenzie).

The Syrian Observatory for Human Rights

Founded in 2011, SOHR is a UK-based organisation that provides information on the Syrian conflicts to the world’s media. The “Observatory” is run from a terraced house in Coventry, England by Rami Abdulrahman, a three-term convicted criminal in Syria who left that country more than 10 years before the war started, and is openly opposed to the Syrian government.

The Observatory is almost certainly the brainchild of the Foreign Office:

“His funding comes from the European Union and “an unnamed European state,” most likely the UK as he has direct access to former Foreign Minister William Hague, who he has been documented meeting in person on multiple occasions at the Foreign and Commonwealth Office in London. […] it was the British government that first relocated Abdul Rahman to Coventry, England after he fled Syria over a decade ago because of his anti-government activities.” Beau Christensen, Propaganda spin cycle: ‘Syrian Observatory for Human Rights’ is funded by US and UK governments

Although the Observatory is manifestly biased, only showing the conflict from the perspective of the insurgents, and consistently showing the Syrian government in a bad light, the information provided is considered by the corporate media, the United Nations and trusted non-government organisations to be authoritative, and is widely quoted.

Clearly for real journalists, Abdulrahman is a useless, utterly compromised source of information who has every reason to twist reality to suit his admittedly politically-motivated agenda of overthrowing the Syrian government. However, for a propagandist, he is a goldmine. That is why despite the overt conflict of interests, the lack of credibility, the obvious disadvantage of being nearly 3,000 miles away from the alleged subject of his “observations,” the Western media still eagerly laps up his constant torrent of disinformation. (Tony Cartalucci, West’s Syrian Narrative Based on “Guy in British Apartment”) (Citation: Barbara McKenzie).

Media consolidation

Integrated within the almost seamless relationship that exists between the executive of government and the kinds of players outlined above, is an increasingly consolidated corporate media who share with the military and political establishments’ mutual economic interests which war helps facilitate. As author Ed Jones points out, it’s the billionaires who own the press that set the agenda:

“Who owns the media shapes what stories are covered and how they are written about”, he said, adding that, “the UK media has a very concentrated ownership structure, with six billionaires owning and/or having a majority of voting shares in most of the national newspapers.”

Is the BBCs Ian Pannell complicit in crude anti-Syrian propaganda?

By Daniel Margrain

This is Ian Pannell’s latest BBC report on Syrian chemical weapon use (September 10) allegedly by the Syrian government. Apparently this is yet more evidence of chemical attacks.

I want to declare from the outset that I am not a conspiracy theorist. That’s not to say, historically, there have not been genuine conspiracies’ undertaken by the state against adversaries that have served the political agendas of their protagonists.These have come in many guises from false flag attacks such as the Russian apartment bombings in 1999, the Gulf of Tonkin incident in 1964 and the nurse Nayirah affair in 1990.

After having studied the contents of Robert Stuart’s blog in which he has meticulously and tenaciously examined the September 30, 2013 edition of the BBC Panorama documentary, ‘Saving Syria’s Children’ and other related BBC news reports by presenter Ian Pannell and cameraman Darren Conway, Stuart has attempted, without much success, to negotiate around its Orwellian complaints procedure.

Pannell’s reports’ appeared peak time on BBC TV a few days after the attack in Ghouta and were seemingly intended as a propaganda tool in the prelude to war. After having studied Pannell’s work and Stuart’s detailed analysis, it’s impossible to disagree with journalist Jonathan Cook who said that we, the news consumers, “are being constantly spun by the media machine that’s the modern equivalent of “soma”, the drug in Aldous Huxley’s Brave New World that its citizens were fed to keep them docile and happy.” 

What the Panorama documentary and related reports actually illustrate, in line with Chomsky and Herman’s Propaganda Model, is the media’s apparent ability to be able to keep many of us in a state of perpetual hypnosis. Stuart contends that sequences filmed by BBC staff and others at Atareb Hospital, Aleppo on 26 August 2013 purporting to show the aftermath of an incendiary bomb attack on a school in Urm Al-Kubra are largely, if not entirely, staged.

Scenes from the documentary were shown as part of a brief BBC News at Ten broadcast report by Pannell and Conway which contained harrowing scenes of teenage boys and young men, their skin apparently in tatters, racing into what the report describes as “a basic hospital funded by handouts” to be treated for burns. In one particularly disturbing scene a tableau of young men writhe, drool and groan, seemingly in great distress.

My first impression after having seen the film was that it was totally contrived and staffed by actors. What initially led me to this conclusion were the actions of the central figure, Mohammed Asi, who looked directly into the camera for several moments before raising his arm, at which point the group around him instantly became animated before moaning in unison.

Many other anomalies and contradictions too numerous to mention here in detail were evident throughout the Panorama documentary and the related reports’. These included conflicting and contradictory accounts, a “victim” who appeared to be grinning, implausible demeanours’ of alleged victims, questions as to the authenticity of the alleged burns to victims by experienced doctors, apparent choreographed behaviour, unconvincing injuries and testimonies’ that challenge the BBC version of events.

But perhaps the most controversial aspect of all was the participation of Dr. Rola Hallam who appeared anonymously to report on the aftermath of another attack in Syria. Her emotional call for humanitarian intervention in the shape of bombs drew parallels with “Nurse Nayirah“‘s lies to the Congressional Human Rights Caucus in the run up to the US vote on the 1990-91 Gulf War.

But arguably most significantly of all, in a report headlined BBC Crew returns to Aleppo on 30 September 2013, rehashed footage from the original programme was aired again. The BBC explains “In a special edition, Panorama travels with British doctors inside Syria to exclusively reveal the devastating impact of the war on children caught in the conflict”  It is a heart-rending report of the suffering of the Syrian people, made so as to demonise the Syrian government.

Close inspection of the two different versions reveals that there were actually two or more takes of this scene.  The easiest tell is the arm position of the man in the fluorescent jacket next to the doctor.

If Dr Rola was as “overwhelmed” as the video claims, why take time off to do multiple almost identical takes of an interview?

The BBC portrayed this as a live action piece with casualties being rushed in. But clearly this is nonsense given that it must of been rehearsed because several takes were done. Furthermore, nobody else in the courtyard is wearing a face mask. One would have thought that if the doctor had time for various takes she would also have time to take her mask off to talk to camera.

Both Panorama programmes talk of two British female doctors, “volunteers for the Charity Hand-in-Hand-for Syria“, suspected to be Dr Rola Hallam and Dr Saleyha Ahsan. The BBC did not mention the backgrounds of either of the “charitable volunteers”. Dr Rola’s connections to the SNO and FSA and the fact that she was shilling for military action under medical/charitable/ altruistic volunteer credentials, all of which the BBC clearly understood but deliberately witheld from the viewer.

Her father is Dr Mousa al-Kurdi, a senior SNO member – who actually taught Assad at university; the Dep leader of the FSA is Col Malik al-Kurdi. Her on-site colleague is a former Captain in the British Army Medical Corps. There is plenty of other clear corroborating evidence of her support for the rebellion too.

All of it was hidden by the BBC who gave the impression she is just an ordinary doctor with selfless humanitarian concerns and plays to the Western interventionist agenda perfectly.

The BBC has not addressed any of the legitimate issues raised. All of the anomalies and contradictions call into question the authenticity of the entire alleged attack. George Galloway said:

The Bush-Blair Corporation as it became known leading up to the Iraq war has lost almost all journalistic integrity. A full inquiry must be launched into why the BBC used a piece of material that was not just wrong but was falsified…for the purpose of propelling our country into war. That’s not what the British public pays its TV license for so that it can be tricked into a war

It’s my view that it’s probable some kind of chemical attack did indeed take place but in a different location to the one depicted but the BBC embellished, fabricated and falsified the aftermath for propaganda purposes. The claims made throughout were that the Assad regime was responsible for the alleged attack despite the fact that there is no evidence supporting the assertion that he was responsible for the chemical attacks in Ghouta in the suburbs of Damascus on September 16 prior to the BBC documentary.

What both Pannell’s latest BBC report and Jonathan Rugman’s recent piece for Channel 4 News before that highlight, is that once again, the British public is being conditioned for war. Two years ago, when the majority of MPs voted against intervention in Syria, would seem to suggest that MPs were sensitive to the views of a highly sceptical and hostile public. But Cameron’s cynical exploitation of the little boy found washed up dead on a Turkish beach, might change all that.