Tag: assad

Why the latest claims against Assad are a pack of lies

By Daniel Margrain

Image result for anti-assad propaganda

“This article should be published in a more widely read media outlet. You have summarized the skeptical case extremely effectively”

(Richard Falk, Professor of International Law Emeritus, Princeton)

With a critical public increasingly turning to social media to scrutinize the claims of the mainstream as well as the credibility of the assertions made by the various NGOs and government-funded human rights organisations, it’s arguably becoming more difficult for the corporate press to pass their propaganda off as legitimate news.

This is particularly the case during periods when the establishment pushes for military conflicts. One salutary lesson from the Iraq debacle, is that the public appear not to be so readily fooled. Or are they?

It’s a measure of the extent to which the mass media barely stray from their paymasters tune, that president Trump, with near-unanimous journalistic support, was able to launch an illegal missile strike on Syria on April 7, 2017. Cathy Newman on Channel 4 News (April 10, 2017) stated that the attack on the al-Shayrat airbase was “in retaliation to a sarin gas attack by president Assad” (three days earlier). However, for the reasons outlined below, such a scenario seems highly unlikely.

New York Times reporter, Michael B Gordon, who co-authored that papers infamous fake aluminum tube story of September 8, 2002 as part of the media’s propaganda offensive leading up to the 2003 U.S-led Iraq invasion, published (along with co-author Anne Barnard), the latest chemical weapons fake news story intended to fit with the establishment narrative on Syria.

Lack of scepticism

Showing no scepticism that the Syrian military was responsible for intentionally deploying poison gas in Khan Seikhoun, the authors cited the widely discredited $100m-funded terrorist-enablers, the White Helmets, as the basis for their story. Meanwhile, the doyen of neocon drum-beating war propaganda in Britain, Jonathan Freedland of the Guardian, wrote a day after the alleged April 4 attack: “We almost certainly know who did it. Every sign points to the regime of Bashar al-Assad.” What these ‘signs’ are were not specified in the article.

Even the usually cautious Guardian journalist George Monbiot appears to be eager for military action. On Twitter (April 7, 2017) Monbiot claimed: “We can be 99% sure the chemical weapons attack came from Syrian govt.” Three days later, media analysts Media Lens challenged Monbiot by citing the views of former UN weapons inspectors, Hans Blix and Scott Ritter, both of whom contradicted Monbiot’s assertion. “What do you know that Hans Blix and Scott Ritter don’t know?”, inquired the analysts. Monbiot failed to reply.

Apparently it hadn’t occurred to these, and practically all the other mainstream journalists (with the notable exception of Peter Oborne and Peter Hitchens), that Assad’s motive for undertaking such an attack was weak. As investigative reporter Robert Parry, who broke many of the Iran-Contra stories, argued:

“Since Assad’s forces have gained a decisive upper-hand over the rebels, why would he risk stirring up international outrage at this juncture? On the other hand, the desperate rebels might view the horrific scenes from the chemical-weapons deployment as a last-minute game-changer.”

A second major inconsistency in the official narrative are the contradictory claims relating to the sarin issue. Charles Shoebridge referred to a Guardian article that claims sarin was used, but he counters the claim by stating: “Yet, a rescuer tells its reporter “we could smell it 500m away”. The intelligence and terrorism expert was quick to point out that sarin is odorless (unless contaminated). Blogger Mark J Doran astutely remarked: “Now, who is going be stuck with lousy, impure sarin? A nation state or a terrorist group?”

Meanwhile, independent investigative journalist Gareth Porter pointed out that neurological symptoms that mimic those of sarin can be achieved by phosphine gas when in contact with moisture and the smell is similar to what was reported by eyewitnesses in Khan Seikhoun.

Then there has been the willingness of the media to cite what is clearly an untrustworthy source, ‘British doctor’, Shajul Islam. Despite  having been struck off the British medical register for misconduct in March 2016, the media have quoted or shown Islam in their reports where he has been depicted as a key witness to the alleged gas attack and hence helped augment the unsubstantiated media narrative. In 2012 Shajul Islam was charged with terror offences in a British court.

Peter Hitchens takes up the story:

“He was accused of imprisoning John Cantlie, a British photographer, and a Dutchman, Jeroen Oerlemans. Both men were held by a militant group in Syria and both were wounded when they tried to escape. Shajul Islam, it was alleged, was among their captors. Shajul Islam’s trial collapsed in 2013, when it was revealed that Mr Cantlie had been abducted once again, and could not give evidence.

Mr Oerlemans refused to give evidence for fear that it would further endanger Mr Cantlie. Mr Oerlemans has since been killed in Libya. So the supposedly benevolent medical man at the scene of the alleged atrocity turns out to be a struck-off doctor who was once put on trial for kidnapping.”

Fourth, there is the question as to why the U.S would launch a military strike in the knowledge that it would risk further sarin leaks into the atmosphere. As the writer and musician, Gilad Atzmon, argues:

“It doesn’t take a military analyst to grasp that the American attack on a remote Syrian airfield contradicts every possible military rationale. If America really believed that Assad possessed a WMD stockpile and kept it in al-Shayrat airbase, launching a missile attack that could lead to a release of lethal agents into the air would be the last thing it would do. If America was determined to ‘neutralise’ Assad’s alleged ‘WMD ability’ it would deploy special forces or diplomacy. No one defuses WMD with explosives, bombs or cruise missiles. It is simply unheard of.”

Atzmon adds:

“The first concern that comes to mind is why do you need a saxophonist to deliver the truth every military expert understands very well? Can’t the New York Times or the Guardian reach the same obvious conclusion? It’s obvious enough that if Assad didn’t use WMD when he was losing the war, it would make no sense for him to use it now when a victory is within reach.”

Logical explanation

A far more logical explanation,  given the location, is that chemicals were released into the air by Salafist terrorists to frame the Syrian government. The location of the alleged attack is the al-Qaeda-affiliated controlled, Khan Sheikhoun, in Idlib province. It is from here that the Western-funded White Helmets operate. Rather conveniently, they were soon at the scene of the alleged attack without the necessary protective clothing being filmed hosing down victims.

As Al-Qaeda and their enabler’s are the kinds of people who cut out and eat human organs as well as decapitate heads, they are likely to have little compunction in using Syrian civilians, including children and women, as a form of ‘war porn propaganda’ in order to garner public sympathy as the pretext for Western intervention.

Syrian-based journalist, Tom Dugan, who has been living in the country for the last four years, claims no gas attack happened. Rather, he asserts that the Syrian air force destroyed a terrorist-owned and controlled chemical weapons factory mistaking it for an ammunition dump, and “the chemicals spilled out.” This seems to be the most plausible explanation.

Mr Dugan’s version is markedly similar to the analysis of former DIA colonel, Patrick Lang Donald who, on April 7, 2017 said:

“Trump’s decision to launch cruise missile strikes on a Syrian Air Force Base was based on a lie. In the coming days the American people will learn that the Intelligence Community knew that Syria did not drop a military chemical weapon on innocent civilians in Idlib. Here is what happened:

  1. The Russians briefed the United States on the proposed target. This is a process that started more than two months ago. There is a dedicated phone line that is being used to coordinate and deconflict (i.e., prevent US and Russian air assets from shooting at each other) the upcoming operation.
  2. The United States was fully briefed on the fact that there was a target in Idlib that the Russians believes was a weapons/explosives depot for Islamic rebels.
  3. The Syrian Air Force hit the target with conventional weapons. All involved expected to see a massive secondary explosion. That did not happen. Instead, smoke, chemical smoke, began billowing from the site. It turns out that the Islamic rebels used that site to store chemicals, not sarin, that were deadly. The chemicals included organic phosphates and chlorine and they followed the wind and killed civilians.
  4. There was a strong wind blowing that day and the cloud was driven to a nearby village and caused casualties.
  5. We know it was not sarin. How? Very simple. The so-called “first responders” handled the victims without gloves. If this had been sarin they would have died. Sarin on the skin will kill you. How do I know? I went through “Live Agent” training at Fort McClellan in Alabama.

A third similar account was proffered by another retired Colonel – Lawrence Wilkerson, who was former chief of Staff to General Colin Powell. Here’s what he said in a recent interview:

“I personally think the provocation was a Tonkin Gulf incident….. Most of my sources are telling me, including members of the team that monitors global chemical weapons –including people in Syria, including people in the US Intelligence Community–that what most likely happened …was that they hit a warehouse that they had intended to hit…and this warehouse was alleged to have to ISIS supplies in it, and… some of those supplies were precursors for chemicals….. conventional bombs hit the warehouse, and due to a strong wind, and the explosive power of the bombs, they dispersed these ingredients and killed some people.”

The corroborated testimony above exposes the media’s attempts to take at face value Pentagon propaganda.

On April 12, 2017 Media Lens cited Philip Giraldi, a CIA counterterrorism official from 1976 to 1992, who has an impressive track record in exposing fake government claims. Giraldi commented:

“I am hearing from sources on the ground, in the Middle East, the people who are intimately familiar with the intelligence available are saying that the essential narrative we are all hearing about the Syrian government or the Russians using chemical weapons on innocent civilians is a sham. The intelligence confirms pretty much the account the Russians have been giving since last night which is that they hit a warehouse where al Qaida rebels were storing chemicals of their own and it basically caused an explosion that resulted in the casualties.

“Apparently the intelligence on this is very clear, and people both in the Agency and in the military who are aware of the intelligence are freaking out about this because essentially Trump completely misrepresented what he should already have known – but maybe didn’t – and they’re afraid this is moving towards a situation that could easily turn into an armed conflict.”

Giraldi added:

“These are essentially sources that are right on top of the issue right in the Middle East. They’re people who are stationed there with the military and the Intelligence agencies that are aware and have seen the intelligence. And, as I say, they are coming back to contacts over here in the US essentially that they astonished at how this is being played by the administration and by the media and in some cases people are considering going public to stop it. They’re that concerned about it, that upset by what’s going on.”

Giraldi concluded:

“There was an attack but it was with conventional weapons – a bomb – and the bomb ignited the chemicals that were already in place that had been put in there. Now bear in mind, Assad had no motive for doing this. If anything, he had a negative motive. Trump said there was no longer any reason to remove him from office, well, this was a big win for him [Assad]. To turn around and use chemical weapons 48 hours later, does not fit any reasonable scenario, although I’ve seen some floated out there, but they are quite ridiculous.”

Another convincing reason to discount the official narrative, is because Assad doesn’t possess any chemical weapons. Even The Wall Street Journal, citing a Hague-based watchdog agency, conceded on June 23, 2014 that “the dangerous substances from Syria’s chemical weapons program, including sulfur mustard and precursors of sarin, have now been removed from the country after a months-long process.”

In an attempt to get some clarity amid the fog of propaganda, Peter Hitchens announced to his readers in his Mail on Sunday column (April 30, 2017), that he had sent a series of questions to the Foreign Office (FCO) about their apparent confidence as to Assad’s guilt. In the view of Hitchens, the answers he received – which he has been prevented from publishing – were “useless, unrevealing and unresponsive”.

Three days later (May 3, 2017), Hitchens published the said questions which the FCO “won’t or can’t answer” in his Mail column. The questions are extremely pertinent that include legitimate requests at clarifying contradictory statements and accounts. The fact that the FCO refused to answer them satisfactorily, or allow them to be published, hints very strongly at a government cover-up.

The plot thickens

On April 11. 2017 in response to the claims and counter claims, Washington released into the public domain a four-page White House Intelligent Report (WHR) by the National Security Council (NSC), purporting to prove the Syrian government’s responsibility for the alleged sarin attack and a rebuttal of Russia’s claim that rebels unleashed the gas to frame the Syrian government. Among the numerous claims of the WHR, was that the site of the alleged sarin release had not been tampered with.

But as one commentator pointed out, “any serious examination of the WHR reveals it to be a series of bare assertions without any supporting evidence….and is filled with phrases like “The United States is confident” … “We have confidence in our assessment” … “We assess” … “Our information indicates” … “It is clear” … and so on. In other words, “this is the US government speaking, trust us.”

More importantly, upon its release, the credibility of the WHR was also called into question by the respected US physicist and missile expert Theodore Postol, emeritus professor at MIT. In his detailed analysis released on April 11, 2017 titled A Quick Turnaround Assessment of the White House Intelligence Report about the Nerve Agent Attack in Khan Shaykhun, Syria, professor Postol argues that the physical evidence strongly suggests the delivery system for the nerve gas was a mortar shell placed on the ground, not a bomb dropped from a warplane. Towards the end of his critique, Postol said, “The situation is that the White House has produced a false, obviously misleading and amateurish report.”

Elaborating on his argument in a television interview, the MIT professor said:

“The report, quite frankly, doesn’t meet the laugh test. As an American citizen I want to know who signed it off….I think this is an indication that there is something extremely problematic in the American national system with regard to the use of intelligence.”

Postol added:

“It indicates a willingness on the part of high level people in the White House to distort and to use intelligence claims that are false to make political points and political arguments….I think this report was almost certainly politically-motivated… This is a serious and intolerable situation.”

On April 13, 2017 Postol produced a follow-up critique of the WHR – an Addendum to the first report – in which he asserts that “the assumption that the site of the alleged sarin release had not been tampered with was totally unjustified and no competent analyst would have argued that this assumption was valid.”

Postel goes on to criticise the veracity of the claims the WHR make with regards to the “communications intercepts” and the basis by which other intelligence assessments were made.

In a third paper – all of which have been totally ignored by the corporate Western media – Postol augments his previous papers by citing additional evidence from two selected videos which were uploaded to YouTube in the time period between April 5, 2017 and April 7, 2017.

The MIT professor posits that:

“Analysis of the videos shows that all of the scenes taken at the site where the WHR claims was the location of a sarin release indicate significant tampering with the site.  Since these videos were available roughly one week before the White House report was issued on April 11, this indicates that the office of the WHR made no attempt to utilize the professional intelligence community to obtain accurate data in support of the findings in the report.”

Postol points out that one of the videos indicates that workers in the close vicinity of the alleged bomb site were not wearing any protection of any kind to protect them from sarin poisoning, while others were inadequately protected.

Postol concludes by stating bluntly that “the WHR report was fabricated without input from the professional intelligence community.” He then reiterates the corporate media’s version of events, namely, that on April 4, 2017 a nerve agent attack had occurred in Khan Shaykhun, Syria during the early morning hours locally on that day and that three days later the U.S government carried out a cruise missile attack on Syria ordered by President Trump without any valid intelligence to support it.

Significantly, Postol then states:

“In order to cover up the lack of intelligence to support the president’s action, the National Security Council produced a fraudulent intelligence report on April 11, four days later. The individual responsible for this report was Lieutenant General H. R. McMaster, the National Security Advisor. The McMaster report is completely undermined by a significant body of video evidence taken after the alleged sarin attack and before the US cruise missile attack that unambiguously shows the claims in the WHR could not possibly be true. This cannot be explained as a simple error….

“…This unambiguously indicates a dedicated attempt to manufacture a false claim that intelligence actually supported the president’s decision to attack Syria, and of far more importance, to accuse Russia of being either complicit or a participant in an alleged atrocity.”

Finally Postol repeats a quote from the WHR:

“An open source video also shows where we believe the chemical munition landed—not on a facility filled with weapons, but in the middle of a street in the northern section of Khan Shaykhun [Emphasis Added]. Commercial satellite imagery of that site from April 6, after the allegation, shows a crater in the road that corresponds to the open source video.”

And then adds:

“The data provided in these videos make it clear that the WHR made no good-faith attempt to collect data that could have supported its “confident assessment.” that the Syrian government executed a sarin attack as indicated by the location and characteristics of the crater.”

If Postol’s version of events, which is the basis of Russia’s position (see below), is true (which is extremely likely), it’s almost certainly the case that the rebels on the ground linked to al-Qaeda who control Khan Sheikhoun, are the same people who carried out the alleged false flag attack.

Timing

Another aspect to all this which seems to have been overlooked by many commentators, is the timing of the incident. An observant reader, kindly pointed out to me the discrepancy between the reported time-frames of the gas release and the alleged sarin chemical attack. Lebanese independent investigative journalist, Adel Karim, stated that at 8am on April 4, 2017, journalists linked to radical groups located in Idlib provided him with material that purported to show the consequences of the alleged attack.

The timing of the rebel account of the attack was contradicted by Russian defense ministry spokesman Igor Konoshenkov who claimed that an attack took place between 11.30am and 12.30pm on that day, and that the said attack was directed against a “large terrorist ammunition depot and a concentration of military hardware in the eastern outskirts of Khan Sheikhoun town.”

The above anomaly, therefore, reiterates the contention made by Syrian Foreign Minister Walid Muallem that the first reports of the chemical attack from rebel-affiliated groups “appeared several hours before the government airstrike”. It follows that Karim’s version of events appears credible and the account provided to him by rebel groups in Idlib, is therefore almost certainly bogus.

The Lebanese journalist concludes convincingly that “the decision to attack the Syrian military infrastructure was taken in Washington long before the fabricated events in Khan Sheikhoun and what happened was a “staged falsification” aimed to “justify U.S aggression against Syria.”

Whatever the truth, both the anomaly in regard to the timings of the alleged incident and, more significantly, the testimonies of the various experts cited, are surely significant enough to be worthy of further investigation by Western corporate media outlets such as the BBC. But other than the occasional brief interview with former Syrian ambassador, Peter Ford, no alternative narratives have been aired.

One of the few media outlets who have been prepared to give the oxygen of publicity to opposing viewpoints, however, is RT. Unlike the BBC, the Russian-based broadcaster interviewed Postol at some length on April 12, 2017. They have also questioned – with justification – the integrity of a April 26, 2017 French intelligence report (FIR), which blames the Syrian government for the alleged chemical attack. Charles Shoebridge, remarked on twitter, that “the report relies on ‘signature’ presence of hexamine. Yet UN Syria chemical weapon chief states it isn’t a signature.”

But even more damning is that professor Postol (cited above), pointed out the fact that the FIR focused on an unrelated event in a different location from Khan Sheikhoun where the alleged gas attack was said to have occurred and on a different date (April 29, 2013).

Pattern

The above sequence of events follows a recent pattern of anti-Assad claims exemplified by four similar controversial stories in which the corporate media have attempted to pass off unsubstantiated or independently unverifiable claims as fact. The first of these on February 13, 2017, relates to the findings of a report by Amnesty International which contends that Assad was responsible for the “execution by mass hangings” of up to 13,000 people. The alleged atrocity that evoked in the press comparisons to Nazi concentration camps, was within days criticised for its unsubstantiated and uncorroborated claims.

It should be recalled that it was Amnesty International who uncritically supported the emergence of a fake news story during the first Gulf War in which Iraqi soldiers were said to have taken scores of babies out of incubators in Kuwait City leaving them to die.

The second press release, three days after the mass-execution story aired, concerned the heart-rending case of a Syrian boy who Anne Barnard of the New York Times reported on twitter as having “his legs…cut because of attacks from Assad and Russia.”

It soon transpired, however, that the organization credited with filming the “attacks” was Revolution Syria, a pro-insurgency media outfit who also provided the videos for the equally fraudulent claim that the Russians bombed a school in Haas in October 2016. Dr Barbara McKenzie provides a detailed background to the story which can be read here.

The third piece of false reporting to have emerged, is in connection with Security Council resolution 2235 which highlights the conclusions of a August, 2015 OPCW-UN report. The said report, aimed at introducing new sanctions against Syria (which Russia and China vetoed), didn’t make the claims subsequently attributed to it in the corporate media, namely that between April, 2014 and August, 2015 the Assad government was definitively responsible for three chemical attacks using chlorine.

Charles Shoebridge pointed out on March 1, 2017, that “most media didn’t even seem to bother reading the report”. Shoebridge confirmed that the OPCW-UN investigation contained findings that did not correspond to what the public was being told. Pointing out the reports many caveats and reservations, the analyst said the evidence “wasn’t sufficiently good to declare that Syria had dropped chlorine to a standard that could be considered “strong”, or “overwhelming”, adding that “investigators were largely reliant on reports from the White Helmets.”

Finally, independent journalist Gareth Porter inferred that U.N. investigators increasingly make their conclusions fall in line with Western propaganda after he exposed distortions contained in a March 1, 2017 report by the United Nations’ “Independent International Commission of Inquiry which claimed that an airstrike on a humanitarian aid convoy in the west of Aleppo City on Sept. 19, 2016, was undertaken by Syrian government planes. Porter reveals that the reports findings were based on pro-rebel Syrian White Helmets testimonies that were “full of internal contradictions.”

Extraordinarily, in March, 2016 German journalist Dr. Ulfkotte brought the lies of the mainstream out into the open by confessing live on television that he was forced to publish the works of intelligence agents under his own name, adding that noncompliance with these orders would result in him losing his job. Sharing this information in front of millions of people (reminiscent of the film Network), Ulfkotte said:

“I’ve been a journalist for about 25 years, and I was educated to lie, to betray, and not to tell the truth to the public. But seeing right now within the last months how the German and American media tries to bring war to the people in Europe, to bring war to Russia — this is a point of no return and I’m going to stand up and say it is not right what I have done in the past, to manipulate people, to make propaganda against Russia, and it is not right what my colleagues do and have done in the past because they are bribed to betray the people, not only in Germany, all over Europe.”

The inability of mainstream journalists to undertake basic fact-checking illuminated by the examples described, reinforce the veracity of Ulfkotte’s claims that corporate journalists are “educated to lie, to betray, and not to tell the truth to the public.” But more than that, it amounts to a stark admission that the corruption at the heart of the elite media and political establishment is systemic. As Mark Doran on Twitter put it: “Our corrupt politics, our international crime, and our ‘free media’ form a seamless whole.” The goal of this consolidation of power is to secure yet another middle east resource grab.

Daniel Margrain is a freelance writer based in London. He has a masters degree in Globalization, Culture & the City from Goldsmiths. His articles have appeared in numerous on-line publications and blogs.

Please make a small donation

If you’ve enjoyed reading this or another posting, please consider making a donation, no matter how small. I don’t make any money from my work, and I’m not funded. You can help continue my research and write independently.… Thanks!


Donate Button with Credit Cards

Who are the White Helmets & what is their role in Syria?

By Daniel Margrain

In my previous article, I highlighted how a strategy of Western fomented sectarian violence in Syria – through media lies and fabrications – is being used to create divisions and political instability, the objective of which is to justify ‘humanitarian intervention’ and eventual regime change in the country. It would appear that one of the key propaganda tools being utilized by the Western powers in order to achieve this objective is through an ostensibly humanitarian organization called the White Helmets.

Also known as ‘Syria Civil Defence’, the White Helmets were founded and trained under the supervision of ex-British military mercenary, James LeMesurier in Turkey in 2013. LeMesurier also has connections to organizations like Blackwater who are infamous for being death squad outreach assassins. Ubiquitous in the mainstream medias coverage of the aftermath of bomb damage in Aleppo, have been the images of ‘volunteers’ of the White Helmets rescuing young children trapped in the rubble of buildings allegedly bombed by the Syrian government and its Russian ally forces.

The group, who have some 2,900 members and claim complete neutrality, are said to operate as first responder, search and rescue teams in areas outside of Syrian government control. They are portrayed in the Western media as selfless individuals who rush into the face of danger and feted as being saviours of humanity. Western journalists and human rights groups frequently cite unverified casualty figures and other uncorroborated claims from the White Helmets and therefore take at face value the organization’s self-proclaimed assertions they are an unarmed, impartial and independent Non-Government Organization (NGO) whose sources of funding are not derived from any of the conflicting parties in Syria.

The group have produced a slick website in which they push for a No Fly Zone (euphemism for regime change) in Syria. In addition, their public relations campaigns include what is purported to be a short documentary film – which in reality amounts to a self-promotional advertisment – that was recently shown at a prestigious invitation-only Chatham House event in London. These factors would appear to belie the groups impartial and independent status.

Indeed, further investigations reveal that the White Helmets are anything but impartial and independent. As Max Blumenthal points out, the group was founded in collaboration with the United States Agency for International Development (USAID)’s Office of Transitional Initiatives, an explicitly political wing of the agency that has funded efforts at political subversion in Cuba and Venezuela. USAID is the White Helmets’ principal funder, committing at least $23 million to the group since 2013. This money was part of $339.6 million budgeted by USAID for “supporting activities that pursue a peaceful transition to a democratic and stable Syria” – or establishing a parallel governing structure that could fill the power vacuum once Bashar Al-Assad was removed.

In addition, the White Helmets have received £22m from the UK rising to a probable £32m and £7m from Germany. Other substantial funds come from Holland and Japan. Conservative estimates suggest that some $100m dollars in total have been donated to the group.

 

Photographs of the White Helmets on the ground would appear to point to their involvement in acts of terrorist violence that need explaining. Blogger, Robert Stuart, inquired, “What explanations can there be for the preponderance of highly disturbing images and videos of White Helmets such as those below?”

14520515_10207291078661578_930947191906545825_n

Stuart continues:

“Other instances depict uniformed White Helmets carrying weapons, attending the murder of a young man, giving the victory sign over a pile of dead Syrian soldiers and boasting about throwing the corpses of Syrian forces members “in the trash”.

Real Syria Civil Defence

Sixty years prior to the formation of the terrorist-enabler’s in Turkey, the real Syria Civil Defence Organization (SCDO) was established. Vanessa Beeley notes, this original Syria Civil Defence Organization work in both opposition and government held areas, unlike the White Helmets who operate solely in the former. The original ‘real’ SCDO is also recognized by the International Civil Defence Organization (ICDO) of which it was a founder member in 1972. Third, the ICDO is affiliated to the UN, WHO and the Red Cross among others. In other words, unlike the White Helmets, the SCDO is a fully certified and legitimate civil defence organization.

So why, one may ask, are the tens of millions that fund a fake civil defence organization not going to the SCDO who rescue people on a daily basis with no recognition from the Western media? Not only are they not gaining any external recognition, but not a single Western corporate media outlet has gone to visit the real SCDO to report on their activities in over five years of war.

One of the few people to have bucked this trend is British independent journalist, Vanessa Beeley who interviewed the group at their HQ in Damascus shortly before leaving the country last week. According to Beeley, the White Helmets are being used by the West to facilitate the eradication of the Syrian state institution, the real SCDO. Beeley says when the terrorists invaded in 2012 their aim was to usurp the real SCDO who presumably then went on to join forces with their newly formed White Helmet counterparts in Turkey at a later date.

Beeley goes on to say that crew members of the real SCDO in west Aleppo were threatened by the terrorists to help set up the White Helmets faction in Syria. The terrorists, under the guise of the White Helmets, proceeded to “steal SCDO ambulances as well as murdering real SCDO members and kidnapping others”, she said. Beeley continued, “These events were repeated throughout Syria.”

It’s clear then, that if Beeley’s account is to be believed, the White Helmets are at the very least a terrorist support group whose ultimate objective is the overthrow of the Assad government which ties in with the Wests regime change narrative. If, on the other hand, the Western government and corporate media meme that supports the claim that the group are volunteers, as opposed to terrorists or their facilitators is true, it begs the question as to where the estimated $100m donated to them has gone and what it is being used for?

Arms trade front

Concomitant to Beeley’s next assertion is where the answer to this apparent conundrum is likely to be found. Beeley claims that the White Helmets are “a front for the funding of the arms trade.” This claim would tend to augment her broader thesis given that these are the kinds of activities a terrorist group would benefit from. Given the White Helmets are principally a group allegedly trained in Turkey under the auspices of LeMesurier, and they arrive in Syria from that country in trucks, it would be reasonable to assume that their narrative of ‘humanitarianism’ provides a perfect foil for their activities and therefore acts as a conduit to the terrorist held areas through which weapons and equipment can be funneled.

With LeMesurier acting as the alleged kingpin in an operation that has its handle on at least tens of millions of dollars, it’s clear that the White Helmets are far from the kind of indigenous grass roots impartial humanitarian-based NGO depicted in the Western media. Rather, they are a huge organization more typical of a medium sized multinational company.

The public can expect that the media profile of the terrorist-enablers will be amplified exponentially in the coming weeks and months in view of the fact that the Syrian Arab Army and their allies are advancing through eastern Aleppo where they are “routing the US-NATO backed terrorists” that are occupying the area.

Since the 2012 invasion, 600,000 Syrian civilians have fled from eastern Aleppo to the western part of the city. According to the Aleppo Medical Association, around 200,000 currently remain in the terrorist-held east of the city. Approximately 25,000 of the 200,000 are terrorists and their families. The remaining 175,000 are effectively being held as human shields.

Exposing Western propaganda

The fact that 600,000 have escaped into government- controlled western Aleppo counters the US-UK media narrative that says Assad is targeting his own people. Why, in other words, would people under these circumstances go from ‘liberated’ eastern Aleppo into the realm of a ‘murderous tyrant’ in the west of the city? Ninety per cent of internally displaced people driven out of their towns and villages by terrorists – whether described as ‘rebels’, ‘moderates’ or the ‘opposition’ – have gone into government held areas for protection. Seven million Syrian civilians have fled to these areas.

There are three main hospitals in eastern Aleppo and all are occupied by the terrorists who are using the top floors of these hospitals as sniper towers. The Al-Quds hospital which according to mainstream media reports was destroyed in April has been ‘miraculously’ rebuilt in the last few months and is now once again being used as part of the propaganda offensive against the Assad government. The French media claimed the Assad government bombed two hospitals in Aleppo but used images from Gaza.

Meanwhile, the independent journalist, Eva Bartlett, claims “Aleppo currently has over 4,160 registered doctors but the corporate media and even some social media sites reproduce propaganda reports that refer to ‘the last doctor in Aleppo'”. US Colonel Steve Warren said, “It’s primarily al-Nusra [Al-Qaida] who holds [eastern] Aleppo”. This would imply that the US wants to protect an area that its own government says is occupied and under siege by Al-Qaida terrorists. As Bartlett puts it, in terms of the media, “there is no consistency, even in their lies.”

Censorship by omission

While the media has been amplifying the propaganda provided to them by the terrorist factions inside eastern Aleppo, as exemplified, for example, by their reporting of the September 18 attack on the aid convoy organized by the Syrian Arab Red Crescent (SARC) and United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, mortars were being reined down on civilians in western Aleppo. Meanwhile, Bulgarian Grad missiles have been fired into the north of the city by Western-backed terrorists.

The media reported the attack on the aid convoy because the White Helmets, their Western government terrorist allies, implicated the Assad government and/or the Russian’s with the attack. However, neither the terrorist attacks in either the west nor the north of Aleppo outlined above, were mentioned in the media.

The dirty propaganda war on Syria is to a large extent underpinned by the kind of media censorship by omission described. But it is also being underpinned by the media’s uncritical glorification of the White Helmets which is why we appear to be witnessing this incredible rush among the media to embellish them with credibility.

The public ought to be concerned about what kind of a tool this organization will be in the hands of whoever will end up taking hold of the next US presidential reigns. But whether it’s Clinton or Trump at the helm, the objective of illegal regime change is already too far down the road for the U.S government with its loyal British servant at its side to change course. This ought not come as any surprise to students of international relations.

Historical pattern

As the historian Mark Curtis acknowledges, the use of terrorists by British governments to initiate illegal regime change follows an historical pattern. “British governments, both Labour and Conservative”, he says, in ‘Secret Affairs: Britain’s Collusion with Radical Islam’, “have, in pursuing the so-called ‘national interest abroad, colluded for decades with radical Islamic forces, including terrorist organisations. They have connived with them, worked alongside them and sometimes trained and financed them, in order to promote specific foreign policy objectives.”

In terms of Syria, it is the White Helmets who will continue to assist the imperial powers in achieving their foreign policy objectives of illegal regime change in the country. Encouragingly, the Wests terrorist-enablers, missed out on being rewarded with the Nobel Peace Prize that they had been nominated for. If they had won, not only would it have been an illustration of a world descending into ever greater madness than is hitherto the case, but it would also have given the terrorist group the legitimacy they crave in the eyes of the world.

 

 

The Real Syria Story

By Daniel Margrain

Image

Roth, and by extension Human Rights Watch, further discredits whatever vestiges of impartiality he and HRW might have had with inane tweets such as “Douma market killings show how Assad chooses to fight this war: deliberately against civilians,” (@KenRoth, Aug 16), an obviously biased, and utterly unsubstantiated allegation. Roth could have absolutely no knowledge of either the identities of the dead, or the Syrian government’s motives, when he released the tweet the same day as the attack. He reveals himself here to be little more than a lackey for imperialism, a war hawk masquerading as a human rights defender.” [citation from: The Douma Market Attack: a Fabricated Pretext for Intervention?]

Hand in Hand for Syria:

The UK Charity Commission’s website states that Hand in Hand for Syria exists for “the advancement of health or saving lives”.  Until July 2014 the Facebook banner of Hand in Hand’s co-founder and chairman Faddy Sahloul read “WE WILL BRING ASSAD TO JUSTICE; NO MATTER WHAT LIVES IT TAKES, NO MATTER HOW MUCH CATASTROPHE IT MAKES”.  The image was removed shortly after it was commented on publicly. Also on Hand in Hand’s executive team is Dr Rola Hallam, one of the two medics featured in ‘Saving Syria’s Children’.

On 30 August 2013, the day after the BBC’s initial report on the alleged Aleppo incendiary bomb attack, Dr Hallam appeared on BBC’s Newsnight programme expressing her profound disappointment at parliament’s rejection of a military strike against Syria. Dr Hallam’s father is Dr. Mousa al-Kurdi.  According to a 2013 article by Dr Saleyha Ahsan – the other Hand in Hand for Syria volunteer medic featured in ‘Saving Syria’s Children’ – Dr al-Kurdi is “involved politically with the Syrian National Council”.” [citation from: UK Charity Which Shares Syrian Opposition “Aims and Objectives” Benefits from Alan Kurdi Tragedy]

“The Syria Campaign”:

The Syria Campaign, begun in spring 2014, is managed by Anna Nolan, who grew up in northern Ireland and has very likely never been to Syria. In addition to promoting the White Helmets,  Syria Campaign promotes a new social media campaign called “Planet Syria”. It features emotional pleas for the world to take notice of Syria in another thinly veiled effort pushing for foreign intervention and war. According to their website, The Syria Campaign received start-up funding from the foundation of Ayman Asfari, a billionaire who made his money in the oil and gas services industry. …One of their first efforts was to work to prevent publicity and information about the Syrian Presidential Election of June 2014.

Accordingly, “The Syria Campaign” pressured Facebook to remove advertisements or publicity about the Syrian election.  Since then Syria Campaign has engineered huge media exposure and mythology about their baby, the “White Helmets” using all sorts of social and traditional media. The campaigns are largely fact free. For example, the Syrian election was dismissed out of hand by them and John Kerry but taken seriously by many millions of Syrians.” [citation from: Seven Steps of Highly Effective Manipulators White Helmets, Avaaz, Nicholas Kristof and Syria No Fly Zone]

White Helmets/”Syrian Civil Defence

This organization is highly publicized as civilian rescue workers in Syria but in reality is a project created by the UK and USA. Training of civilians in Turkey has been overseen by former British military officer and current contractor, James Le Mesurier. Promotion of the programme is done by “The Syria Campaign”supported by the foundation of billionaire Ayman Asfari. The White Helmets is clearly a public relations project…who work in areas of Aleppo and Idlib controlled by Nusra (al-Qaida). White Helmets primary function is propaganda. Their role is to demonize the Assad government and encourages direct foreign intervention.

A White Helmet leader wrote a Washington Post editorial and are also very active on social media with presence on Twitter, Facebook etc.  According to their website, contact to the group is made by email through The Syria Campaign which underscores the relationship. [citations from: About Those Chlorine Gas Attacks in SyriaSeven Steps of Highly Effective Manipulators White Helmets, Avaaz, Nicholas Kristof and Syria No Fly Zone]. Also see: Who are the White Helmets and what is their role in Syria?

Mayday Rescue 

At the present time Mayday’s sole responsibility appears to be management of the ‘Syrian Civil Defense’ or White Helmets, a supposed first responder organisation staffed by ordinary Syrians, which are in fact an extension of the terrorist groups in Aleppo and Idlib. Their function is to cooperate with the Aleppo Media Center (AMC) in the production of material which shows the White Helmets both as heroes and legitimate authorities on the Syrian conflict on the ground, and the Syrian and Russian governments as war criminals, deliberately targeting hospitals, schools, bakeries, animal shelters etc.

To that end, Mayday is generously funded by the UK, US and other governments, with offices in Amsterdam, Turkey, Jordan and Dubai. As at March 2016 its operational headquarters in Istanbul employs 30 staff, located in the operational centres of Istanbul, South-East Turkey, and has an annual operating budget of US$35,000,000.

Founder James le Mesurier, according to Mayday, “has spent 20 years working in fragile states as a United Nations staff member, a consultant for private companies and the UK Foreign and Commonwealth Office, and as a British Army Officer…Since 2012, James has been working on the Syria crisis where he started the Syrian White Helmets programme in March 2013. In 2014, he founded Mayday Rescue.” (Citation: Barbara McKenzie).

Incostrat

Incostrat was founded by Paul Tilley, who has a similar background to le Mesurier, with experience of both the army and the Foreign Office. His CV on LinkedIn reveals the following:

“2011-12 Director of Strategic Communication (STRATCOM) in the Ministry of Defence for the Middle East and North Africa.
2012-current. Developed and Project managed several multi-million dollar media and communications projects that are at the leading edge of UK and US foreign and security policy objectives in the Middle East.”

Both Incostrat and Mayday Rescue were formally founded in November 2014, according to the LinkedIn profiles of their respective founders, but le Mesurier and Tilley were doing development work 2013 or earlier. The White Helmets first officially appeared on the scene in April 2014, when the BBC assisted in the launching of the brand by producing a documentary on ‘Civil Defence’ in Aleppo, which coincided with the White Helmets appearance on social media.

Incostrat is described by Thierry Meyssen as “a communications company in the service of the jihadist groups. It designed logos, made video clips by portable telephone, and printed brochures for a hundred of these groups, thus giving the impression of a popular uprising against the Republic.”

Meyssen continues:

“Together with the SAS, [Incostrat] made a spectacle of the most important group, Jaysh al-Islam (Army of Islam). Saudi Arabia supplied the tanks which were delivered from Jordan. Uniforms were made in Spain and distributed to the jihadists for an officer promotion ceremony. All this was choreographed and filmed by professionals in order to give the impression that the army was organised like regular forces and was capable of rivaling with the Syrian Arab Army. The idea was planted that this really was a civil war, and yet the images only showed a few hundred extras, most of whom were foreigners.”(Citation: Barbara McKenzie).

The Syrian Observatory for Human Rights

Founded in 2011, SOHR is a UK-based organisation that provides information on the Syrian conflicts to the world’s media. The “Observatory” is run from a terraced house in Coventry, England by Rami Abdulrahman, a three-term convicted criminal in Syria who left that country more than 10 years before the war started, and is openly opposed to the Syrian government.

The Observatory is almost certainly the brainchild of the Foreign Office:

“His funding comes from the European Union and “an unnamed European state,” most likely the UK as he has direct access to former Foreign Minister William Hague, who he has been documented meeting in person on multiple occasions at the Foreign and Commonwealth Office in London. […] it was the British government that first relocated Abdul Rahman to Coventry, England after he fled Syria over a decade ago because of his anti-government activities.” Beau Christensen, Propaganda spin cycle: ‘Syrian Observatory for Human Rights’ is funded by US and UK governments

Although the Observatory is manifestly biased, only showing the conflict from the perspective of the insurgents, and consistently showing the Syrian government in a bad light, the information provided is considered by the corporate media, the United Nations and trusted non-government organisations to be authoritative, and is widely quoted.

Clearly for real journalists, Abdulrahman is a useless, utterly compromised source of information who has every reason to twist reality to suit his admittedly politically-motivated agenda of overthrowing the Syrian government. However, for a propagandist, he is a goldmine. That is why despite the overt conflict of interests, the lack of credibility, the obvious disadvantage of being nearly 3,000 miles away from the alleged subject of his “observations,” the Western media still eagerly laps up his constant torrent of disinformation. (Tony Cartalucci, West’s Syrian Narrative Based on “Guy in British Apartment”) (Citation: Barbara McKenzie).

Media consolidation

Integrated within the almost seamless relationship that exists between the executive of government and the kinds of players outlined above, is an increasingly consolidated corporate media who share with the military and political establishments’ mutual economic interests which war helps facilitate. As author Ed Jones points out, it’s the billionaires who own the press that set the agenda:

“Who owns the media shapes what stories are covered and how they are written about”, he said, adding that, “the UK media has a very concentrated ownership structure, with six billionaires owning and/or having a majority of voting shares in most of the national newspapers.”

The hawks edge closer to regime change in Syria.

By Daniel Margrain

At 15.42 UK time today in a speech to the U.N General Assembly in New York, President Obama said this:

“[W]e must recognize that there cannot be – after so much bloodshed, so much carnage – a return to the pre-war status quo [in Syria]. Let’s remember how this started. Assad reacted to peaceful protests by escalating repression and killing, and in turn created the environment for the current strife [This is a misrepresentation of the facts]

And so Assad and his allies can’t simply pacify the broad majority of a population who have been brutalized by chemical weapons and indiscriminate bombing [there is no evidence that Assad used chemical weapons, and indiscriminate bombing has been undertaken by all sides including Britain]. Realism… requires a managed transition away from Assad towards a new leader.”

Here Obama alluded to the ‘responsibility to protect’ (R2P) doctrine as the justification for Assad’s overthrow and, in the name of democracy, the bombing of the Syrian people to death. Earlier today at the Labour Party Conference in Brighton, the neocon fanatic, Hilary Benn, was more explicit by actually citing the R2P doctrine by name.

Formulated at the 2005 UN World Summit, the version of R2P currently in vogue and proposed by the [Gareth] Evans Commission, authorises “regional or sub-regional organisations” such as NATO to determine their “area of jurisdiction” and to act in cases where “the Security Council rejects a proposal or fails to deal with it in a reasonable time”.

Often described as an “emerging norm” in international affairs, but in reality has “been considered a norm as far back as we want to go”, R2P has – with the accompaniment of lofty rhetoric about the solemn responsibility to protect suffering populations – been used to illegally overthrow a series of sovereign states, most recently in Libya. On March 18, 2011, the day before NATO launched its assault on that country, Prime Minister David Cameron said:

“On the 23rd February the UN Secretary General cited the reported nature and scale of attacks on civilians as “egregious violations of international and human rights law” and called on the government of Libya to “meet its responsibility to protect its people.”‘

In a Guardian piece, Menzies Campbell, former leader of the Liberal Democrats, and Philippe Sands, professor of law at University College London, commented:

“International law does not require the world to stand by and do nothing as civilians are massacred on the orders of Colonel Gaddafi…”

They added:

“It would be tragic for the Libyan people if the shadow of Iraq were to limit an emerging “responsibility to protect”, the principle that in some circumstances the use of force may be justified to prevent the massive and systematic violation of fundamental human rights.”

The Guardian was not alone in tirelessly promoting R2P as a basis for a Western war in Libya. Also in March 2011, human rights barrister Geoffrey Robertson asked in the Independent:

“Will the world stand idly by once Colonel Gaddafi, a man utterly without mercy, starts to deliver on his threat to “fight to the last man and woman” – and, inferentially, to the last child?”

Robertson also discussed the origins and development of R2P, concluding:

“The duty to stop the mass murder of innocents, as best we can, has crystallised to make the use of force by NATO not merely “legitimate” but lawful.”

Why then, were there no calls for the West to intervene in the aftermath of the July 3, 2013 coup in Egypt that overthrew the democratically-elected government predicated on the R2P doctrine? And why hasn’t the doctrine been used to justify intervening in the brutal dictatorial states’ of the Arab Gulf Peninsula? Could it be the case that R2P is merely a euphemism for regime change in countries that are the Wests official enemies?

Craig Murray said as much today on his blog:

“R2P is the Blairite code for supporting United States military and especially bombing missions abroad. The thesis that Western bombing improves and stabilises countries appears tested well beyond destruction, but the neo-cons stick with it because of the corporate interests it does so much to boost.” 

R2P was simply not an issue for the US-UK alliance in Egypt and neither is it an issue for the dictatorships in the Gulf where the said alliance profits from the sale of weapons that are used against protesters who are fighting for the kinds of democracy it claims to be in favour of. Although the majority of leading politicians’ haven’t yet explicitly invoked the R2P rhetoric as a justification to drive the country into another disastrous war in Syria, Prime Minister David Cameron has already gone one step further.

Earlier this month, Cameron cynically exploited the picture of the little drowned boy who fled the city of Kobani which Britain was partly responsible for bombing to pieces. He also responded to the wider humanitarian crisis of mass displacement with a call for a “hard military force” to overthrow Assad and combat ISIS in Syria. The prime minister is working to gain parliamentary support for a potential vote on escalated military action. Earlier today, Cameron argued that there “needs to be a transition from Assad to something else”.

In an open letter released last Saturday actor Mark Rylance, Brian Eno, John Williams, Charlotte Church and other signatories stated:

“Already we have seen the killing of civilians and the exacerbation of a refugee crisis which is largely the product of wars in Syria, Iraq, Libya and Afghanistan…Cameron is cynically using the refugee crisis to urge more war….He should not be allowed to.” 

Cameron’s propaganda offensives come in the wake of the governments’ failure to get parliamentary approval to launch air strikes against the Assad regime in August 2013 and more recently, the country’s extrajudicial drone assassination of two of its own citizens supposedly in ‘self-defence’, This was despite the fact that Article 51 of the UN charter states that an “armed attack” must take place against a UN member state before any such response.

From the Iraq debacle onward, there has been an attempt by the Western powers to circumvent the consensus view of what constitutes illegality among the world’s leading international lawyers. The individual who has been instrumental in the interpretative reconfiguration of international law for the benefit of Western interests is the international lawyer, Daniel Bethlehem.

Bethlehem had represented Israel before the Mitchell Inquiry into violence against the people of Gaza, arguing that it was all legitimate self-defence. He had also supplied the Government of Israel with a Legal Opinion that the vast Wall they were building in illegally occupied land, surrounding and isolating all the major Palestinian communities and turning them into large prisons, was also legal. Daniel Bethlehem is an extreme Zionist militarist of the most aggressive kind, and close to Mark Regev, Israel’s new Ambassador to the UK.

In contrast to the consensus view of the world’s leading international lawyers, Daniel Bethlehem’s marginal and extremist position is outlined in a memorandum where he ‘develops’ the Caroline Principle. It is this legal conceptual re-evaluation of international law that has come to dominate Western political discourse. A key part of the memorandum states, “It must be right that states are able to act in self-defence in circumstances where there is evidence of further imminent attacks by terrorist groups, even if there is no specific evidence of where such an attack will take place or of the precise nature of the attack.

“It is this minority extremist legal “opinion” that formed the basis for the Iraq invasion. Similarly, it’s almost certainly the case that the same doctrine was used as the justification to murder UK citizens by drone in Syria. The notion that men travelling in a car thousands of miles away were imminently able to wreak havoc in the UK thereby necessitating the need for them to be executed on the spot without trial is obviously ludicrous. Nevertheless, it will almost certainly be Daniel Benjamin, in conjunction with the R2P, that the Western powers will turn to in order to justify the war on the Syrian people.

Why we’re bombing Iraq and Syria: Obama and Cameron clear up any confusion

You may be confused about why we are bombing Iraq and Syria. So we will make ourselves very clear.

We support the Iraqi government in the fight against ISIS.

We don’t like ISIS, but ISIS has been supported by Saudi Arabia, whom we do like, and Saudi Arabia is now supporting us in bombing ISIS.

We don’t like President Assad in Syria. We support the fight against him, but not ISIS, which is also fighting against him.

We don’t like Iran, but Iran supports the Iraqi government against ISIS.

So some of our friends support our enemies and some of our enemies are our friends, and some of our enemies are fighting against our other enemies whom we want to lose, but we don’t want our enemies who are fighting our enemies to win.

If the people we want to defeat are defeated, they might be replaced by people we like even less.

And all this was started by us invading Iraq to drive out terrorists who weren’t there until we went to drive them out.

We hope you now understand.

Originally posted by Audrey Bailey

 

Is the BBCs Ian Pannell complicit in crude anti-Syrian propaganda?

By Daniel Margrain

This is Ian Pannell’s latest BBC report on Syrian chemical weapon use (September 10) allegedly by the Syrian government. Apparently this is yet more evidence of chemical attacks.

I want to declare from the outset that I am not a conspiracy theorist. That’s not to say, historically, there have not been genuine conspiracies’ undertaken by the state against adversaries that have served the political agendas of their protagonists.These have come in many guises from false flag attacks such as the Russian apartment bombings in 1999, the Gulf of Tonkin incident in 1964 and the nurse Nayirah affair in 1990.

After having studied the contents of Robert Stuart’s blog in which he has meticulously and tenaciously examined the September 30, 2013 edition of the BBC Panorama documentary, ‘Saving Syria’s Children’ and other related BBC news reports by presenter Ian Pannell and cameraman Darren Conway, Stuart has attempted, without much success, to negotiate around its Orwellian complaints procedure.

Pannell’s reports’ appeared peak time on BBC TV a few days after the attack in Ghouta and were seemingly intended as a propaganda tool in the prelude to war. After having studied Pannell’s work and Stuart’s detailed analysis, it’s impossible to disagree with journalist Jonathan Cook who said that we, the news consumers, “are being constantly spun by the media machine that’s the modern equivalent of “soma”, the drug in Aldous Huxley’s Brave New World that its citizens were fed to keep them docile and happy.” 

What the Panorama documentary and related reports actually illustrate, in line with Chomsky and Herman’s Propaganda Model, is the media’s apparent ability to be able to keep many of us in a state of perpetual hypnosis. Stuart contends that sequences filmed by BBC staff and others at Atareb Hospital, Aleppo on 26 August 2013 purporting to show the aftermath of an incendiary bomb attack on a school in Urm Al-Kubra are largely, if not entirely, staged.

Scenes from the documentary were shown as part of a brief BBC News at Ten broadcast report by Pannell and Conway which contained harrowing scenes of teenage boys and young men, their skin apparently in tatters, racing into what the report describes as “a basic hospital funded by handouts” to be treated for burns. In one particularly disturbing scene a tableau of young men writhe, drool and groan, seemingly in great distress.

My first impression after having seen the film was that it was totally contrived and staffed by actors. What initially led me to this conclusion were the actions of the central figure, Mohammed Asi, who looked directly into the camera for several moments before raising his arm, at which point the group around him instantly became animated before moaning in unison.

Many other anomalies and contradictions too numerous to mention here in detail were evident throughout the Panorama documentary and the related reports’. These included conflicting and contradictory accounts, a “victim” who appeared to be grinning, implausible demeanours’ of alleged victims, questions as to the authenticity of the alleged burns to victims by experienced doctors, apparent choreographed behaviour, unconvincing injuries and testimonies’ that challenge the BBC version of events.

But perhaps the most controversial aspect of all was the participation of Dr. Rola Hallam who appeared anonymously to report on the aftermath of another attack in Syria. Her emotional call for humanitarian intervention in the shape of bombs drew parallels with “Nurse Nayirah“‘s lies to the Congressional Human Rights Caucus in the run up to the US vote on the 1990-91 Gulf War.

But arguably most significantly of all, in a report headlined BBC Crew returns to Aleppo on 30 September 2013, rehashed footage from the original programme was aired again. The BBC explains “In a special edition, Panorama travels with British doctors inside Syria to exclusively reveal the devastating impact of the war on children caught in the conflict”  It is a heart-rending report of the suffering of the Syrian people, made so as to demonise the Syrian government.

Close inspection of the two different versions reveals that there were actually two or more takes of this scene.  The easiest tell is the arm position of the man in the fluorescent jacket next to the doctor.

If Dr Rola was as “overwhelmed” as the video claims, why take time off to do multiple almost identical takes of an interview?

The BBC portrayed this as a live action piece with casualties being rushed in. But clearly this is nonsense given that it must of been rehearsed because several takes were done. Furthermore, nobody else in the courtyard is wearing a face mask. One would have thought that if the doctor had time for various takes she would also have time to take her mask off to talk to camera.

Both Panorama programmes talk of two British female doctors, “volunteers for the Charity Hand-in-Hand-for Syria“, suspected to be Dr Rola Hallam and Dr Saleyha Ahsan. The BBC did not mention the backgrounds of either of the “charitable volunteers”. Dr Rola’s connections to the SNO and FSA and the fact that she was shilling for military action under medical/charitable/ altruistic volunteer credentials, all of which the BBC clearly understood but deliberately witheld from the viewer.

Her father is Dr Mousa al-Kurdi, a senior SNO member – who actually taught Assad at university; the Dep leader of the FSA is Col Malik al-Kurdi. Her on-site colleague is a former Captain in the British Army Medical Corps. There is plenty of other clear corroborating evidence of her support for the rebellion too.

All of it was hidden by the BBC who gave the impression she is just an ordinary doctor with selfless humanitarian concerns and plays to the Western interventionist agenda perfectly.

The BBC has not addressed any of the legitimate issues raised. All of the anomalies and contradictions call into question the authenticity of the entire alleged attack. George Galloway said:

The Bush-Blair Corporation as it became known leading up to the Iraq war has lost almost all journalistic integrity. A full inquiry must be launched into why the BBC used a piece of material that was not just wrong but was falsified…for the purpose of propelling our country into war. That’s not what the British public pays its TV license for so that it can be tricked into a war

It’s my view that it’s probable some kind of chemical attack did indeed take place but in a different location to the one depicted but the BBC embellished, fabricated and falsified the aftermath for propaganda purposes. The claims made throughout were that the Assad regime was responsible for the alleged attack despite the fact that there is no evidence supporting the assertion that he was responsible for the chemical attacks in Ghouta in the suburbs of Damascus on September 16 prior to the BBC documentary.

What both Pannell’s latest BBC report and Jonathan Rugman’s recent piece for Channel 4 News before that highlight, is that once again, the British public is being conditioned for war. Two years ago, when the majority of MPs voted against intervention in Syria, would seem to suggest that MPs were sensitive to the views of a highly sceptical and hostile public. But Cameron’s cynical exploitation of the little boy found washed up dead on a Turkish beach, might change all that.

The Foundations For War In Syria Have Already Been Laid

By Daniel Margrain

In my previous post (September 7), I highlighted how the West, with the support of the mass media, is softening the public up for yet another illegal military intervention in a sovereign state, this time in Syria. The propaganda was ramped up following the recent repugnant Sun front page and middle spread.

Although the war hasn’t official started, the flames that are fanning it certainly have. Professor Michel Chossudovsky has argued that the foundations and pretext for war were laid over four years ago on 17-18 March, 2011 following demonstrations in a small border town of 75,000 inhabitants, on the Syrian Jordanian border called Daraa.  Chossudovsky highlights Israeli and Lebanese news reports that outline the same version of events which is as follows:

Seven police officers and at least four demonstrators in Syria have been killed in continuing violent clashes that erupted in the southern town of Daraa last Thursday.

…. On Friday police opened fire on armed protesters killing four and injuring as many as 100 others. According to one witness, who spoke to the press on condition of anonymity, “They used live ammunition immediately — no tear gas or anything else.”

…. In an uncharacteristic gesture intended to ease tensions the government offered to release the detained students, but seven police officers were killed, and the Baath Party Headquarters and courthouse were torched, in renewed violence on Sunday.(Gavriel Queenann, Syria: Seven Police Killed, Buildings Torched in Protests, Israel National News, Arutz Sheva, March 21, 2011, emphasis added)

The Lebanese news report, quoting various sources, also acknowledges the killings of seven policemen in Daraa: They were killed  “during clashes between the security forces and protesters… They got killed trying to drive away protesters during demonstration in Dara’a” 

The Lebanese Ya Libnan report quoting Al Jazeera also acknowledged that protesters had “burned the headquarters of the Baath Party and the court house in Dara’a”  (emphasis added)

These news reports of the events in Daraa confirm the following:

1. This was not a “peaceful protest” as claimed by the Western media. Several of the “demonstrators” had fire arms and were using them against the police:  “The police opened fire on armed protesters killing four”.

2. From the initial casualty figures (Israel News), there were more policemen than demonstrators who were killed:  7 policemen killed versus 4 demonstrators. This is significant because it suggests that the police force might have been initially outnumbered by a well organized armed gang. According to Syrian media sources, there were also snipers on rooftops which were shooting at both the police and the protesters.

Chossudovsky asserts:

“What is clear from these initial reports is that many of the demonstrators were not demonstrators but terrorists involved in premeditated acts of killing and arson….The Daraa “protest movement” on March 18 had all the appearances of a staged event involving, in all likelihood, covert support to Islamic terrorists by Mossad and/or Western intelligence. Government sources point to the role of radical Salafist groups (supported by Israel).Other reports have pointed to the role of Saudi Arabia in financing the protest movement.

Clearly, the violence was not part of the Arab Spring in Egypt and Tunisia depicted by the media because, unlike those two countries,’ Assad garners considerable popular support among his people illustrated by the large rally in Damascus on March 29, which, according to Reuters, was attended by “tens of thousands of supporters”.Even the The New York Times in June 2011 and USA Today in October 2011 respectively, conceded that Assad commands wide popular support in his country.

But there are other indications that the hawks are pushing for an all out war in Syria..According to a report in the Washington Post, the US has been “intervening” in the Syrian civil war, in measurable and significant ways, since at least 2012—most notably by arming, funding and training anti-Assad forces::

At $1 billion, Syria-related operations account for about $1 of every $15 in the CIA’s overall budget, judging by spending levels revealed in documents obtained from former US intelligence contractor Edward Snowden.

US officials said the CIA has trained and equipped nearly 10,000 fighters sent into Syria over the past several years — meaning that the agency is spending roughly $100,000 per year for every anti-Assad rebel who has gone through the program.

In addition to this, the Obama administration has engaged in crippling sanctions against the Assad government, provided air support for those looking to depose him, incidentally funneled arms to ISIS, and not incidentally aligned the CIA-backed Free Syrian Army with Al Qaeda.

All this must be seen against a backdrop in which Rupert Murdoch is pushing hard for war as former UK Ambassador, Craig Murray’s article, initially outlined in February 2013 and reiterated again yesterday (September 7), makes clear. According to sources Murray has unearthed, “Israel has granted oil exploration rights inside Syria, in the occupied Golan Heights, to Genie Energy. Major shareholders of Genie Energy – which also has interests in shale gas in the United States and shale oil in Israel – include Rupert Murdoch and Lord Jacob Rothschild. This from a 2010 Genie Energy press release:

Claude Pupkin, CEO of Genie Oil and Gas, commented, “Genie’s success will ultimately depend, in part, on access to the expertise of the oil and gas industry and to the financial markets. Jacob Rothschild and Rupert Murdoch are extremely well regarded by and connected to leaders in these sectors. Their guidance and participation will prove invaluable.”

“I am grateful to Howard Jonas and IDT for the opportunity to invest in this important initiative,” Lord Rothschild said. “Rupert Murdoch’s extraordinary achievements speak for themselves and we are very pleased he has agreed to be our partner. Genie Energy is making good technological progress to tap the world’s substantial oil shale deposits which could transform the future prospects of Israel, the Middle East and our allies around the world.”

So it would appear that the real reason why the hawks seem determined to rain bombs down on the Syrian people is because Israel wants (illegally) to seek to exploit mineral reserves in the occupied Golan Heights for which Rothschild and Murdoch have major controlling interests.

Political Commentator and “raving Zionist looney”, Charlie Wolf when asked by the host of a BBC Radio 5 programme how he would solve the refugee crisis, said: “We should get in there now and Bomb them! Kill them all! Kill them all!” At least he’s honest and transparent. The unmanned drone strikes that killed two British citizens, is a portent of what’s to come.